Nastal čas to tu trošku zaktualizovat. Takže se pohodlně usaďte, uvařte si kafe (protože tentokrát to bude malinko delší) a jdeme na to...
Po dubnovém návratu na letní 17'' ráfky s novými pneumatikami Pirelli P Zero Nero GT 205/45 ZR17 W88 (DOT 06/2018), se kterými mám zatím najeto cca 1500 km a panuje velká spokojenost (oproti předchozím Falken Ziex ZE912 205/45 ZR17 je znatelný rozdíl zejména na vodě), výměně oleje a filtrů, originální opravě vandalem ulomené levé kličky dveří, likvidace starých zimních pneu Vredestein Wintrac Xtreme by Giugiaro 205/50 R16 (aktuálně přemýšlím o náhradě) a očištění zimních ráfků přišel květen, a s ním už tradiční "Open Season" grilovačka v BM Motors.
A jelikož mi na poslední STK (7/2017) víceméně "nařídili" výměnu zkorodovaných zadních ramen, poprosil jsem Muzzyho, aby mi Nellu hodil na zvedák. Jeho první reakce byla pro mě značně znepokojující.
"Hele, Šáfo. Máš dvě možnosti. Buď ještě letos, a možná i příští rok klidně jezdi, ale pak se auta zbav a pořiď nové. Nebo, máš-li ho rád a chceš si ho nechat, zvaž rozsáhlejší investici do jeho podvozku a náprav, to dlouholeté zimní ježdění se na autě hodně podepsalo," řekl mi natvrdo a bez obalu. Začal jsem přemýšlet. A konzultovat, třeba se svým "dvorním" servismanem ze sousední vsi, se kterým mají někteří z vás také (doufám, že stejně jako já maximálně pozitivní) zkušenost. Rozum se klasicky pral se srdcem. A zvítězilo srdce!
Na konci května jsem Nellu odevzdal klukům z BM Motors. A začal odpočítávat dny, kdy se zase uvidíme. Dny se měnily v týdny, pak utekl měsíc. Nakonec jsem čekal dlouhých 37 dní, ve kterých jsem vývoj situace pravidelně konzultoval jak s Muzzym, tak i některými z vás, kteří mi posílali "špionážní" fotky i průběžné informace o vývoji celé operace, pracovně nazvané "Nový podvozek".
A pak přišel Den D - Nella se mi vrátila. No co vám budu vyprávět - zespodu jsem ji málem nepoznal.
Sečteno, podtrženo - jen nové díly vyšly na několik desítek tisíc. A k tomu spousta hodin práce a nezměrné trpělivosti Muzzyho a jeho party. To všechno dohromady udělalo z mého auta opět krasavce, takže si bez skrupulí troufnu tvrdit, že takový podvozek aktuálně žádná jiná MX-5 NC či NCFL v České republice a na Slovensku nemá...
Nella dostala nové uložení diferenciálu, nové uložení ramen nápravy, nová zadní ramena, vyměnily se všechny (vepředu i vzadu) silentboky za PUR Strongflex, objevily se nové excentrické šrouby (od Hrocheho) či nové kryty zadních brzd, vyměnila se ložiska kol, nové jsou i přední spodní vzpěra (červená - z IL Motorsport), axiální klouby a hlavy příčného táhla řízení či čepy řízení. Kluci sundali odzadu až do poloviny auta veškerou rez, vše přebrousili (včetně třeba oblasti pod kufrem či nádrže) a ošetřili antikorozní ochranou i polymerickým nátěrem. Zadní náprava i další části auta putovaly na opískování a do zinkovny. Voskem se ošetřily dutiny. Vyvařovalo se. Proběhla nová geometrie (na tovární standard), přetěsnily se rozvody klimatizace a doplnila se její náplň. Bylo odstraněno protivné drnčení při otáčkách 2000-2200 RPM, způsobené prasklinou na krytu mezikatalyzátoru. Opravila se nalomená klička pravých dveří, odstraněna byla i vůle v řízení přední nápravy. Vyměnilo se pár žárovek. Jednoduše - bylo toho kotel (a omlouvám se, jestli jsem na něco zapomněl či to nepopsal úplně přesně)...
Když už to vypadalo, že je vše hotovo, narazili kluci na další problém. Původní silentbloky a excentry na přední nápravě byly tak zapečené a zareznuté, že musela jít dolů z auta i ona. Nakonec se ale vše podařilo zdárně dotáhnout do konce a výsledek mi i týden po návratu Nelly "domů" doslova bere dech. Je to prostě paráda, která - ač se nakonec docela prodražila - mi bude dělat radost mnoho dalších let, takže té investice rozhodně nelituji. Podvozek je totiž možná v lepším stavu (minimálně ochranou určitě), než v jakém vyjel na začátku roku 2008 z továrny v Hirošimě.
Jedna fotka - takto nyní vypadá zadní náprava:
Vedle všeho výše popsaného provedl Muzzy i kontrolu rozvodů, svodů, brzd a motoru + vyladil mi spojku (zabírala hodně nízko). Po této stánce je Nella v perfektní kondici a nebylo třeba žádných dalších zásahů, takže mi spadl velký kámen ze srdce.
Dále jsme se předběžně dohodli, že na podzim doděláme (očistíme a ochráníme) i zbytek, tedy předek auta. Bude to mnohem snazší i časově méně náročnější (a tudíž i mnohem levnější), protože mechanicky už je vše 100% ok a nebude potřeba investovat ani do dalších nových dílů. Půjde tedy "jen" o čištění, broušení, komaxitování, zinkování a ochranné nátěry všeho druhu + opět novou geometrii. Dále plánuji na podzim pořízení nových zimních gum. Tímto bych rád skončil s utrácením a v následujících letech řešil jen a pouze provozní věci (pojištění, STK a emise, náplně a filtry, asi nové brzdové destičky, benzín) a už jen jezdil a jezdil. Zároveň jsem si slíbil, že už v zimě (podobně jako poslední dva roky) každopádně nebudu vystavovat auto sněhu, hlavně pak solence a štěrku...
Pár dní po převzetí Nelly od Muzzyho jsem ji ještě odvezl za zdejším guru detailerem MacTeinem - proběhlo precizní rozleštění střechy (flíčky od krup) a víka kufru (škrábance), očištění a impregnace všech gumových těsnění (zejména pevné střechy), opětovné očištění sedačky řidiče a perfektní rozleštění zašlých předních světel. Auto bylo také pečlivě umyto a navoskováno - je teď "k sežrání"...
Mimochodem, takto si MacTeine pohrál se světly:
Závěr tohoto dlouhého příspěvku bych rád rozdělil na čtyři části:
1. Děkuji BM Motors, tedy Muzzymu a jeho kolegům, za perfektní práci, přístup i komunikaci. Současně pro všechny na fóru přidávám upřímné doporučení na služby této dílny!
2. Děkuji MacTeinovi za tradičné perfektní kosmetické ošetření auta. I zde dávám pro ostatní jednoznačné doporučení!
3. Děkuji Hrochemu za rychlé a bezproblémové dodání excentrických šroubů jeho výroby. Opět, doporučuji!
4. Každému z vás na fóru, který by se v budoucnu rozhodl jít mou cestou (protože své auto stejně jako já miluje a chce pro něj jen to nejlepší) a nechal si kompletně zrenovovat podvozek a nápravy, přeji trpělivost i pevné nervy, protože ne vždy se věci musejí ubírat tou nejsnazší cestou. Mohou nastat komplikace (výměna dalších dílů, se kterými se původně nepočítalo, nárůst hodin práce), mohou se výrazně zvýšit původně odhadované náklady (počítejte spíše s vyššími desítkami tisíc korun), může se výrazně zvýšit doba, za kterou se vám auto vrátí. Ve výsledku to ale bude stát zato a budete stejně nadšeni jako já, to mi věřte.
Přeji vám všem spousty kilometrů bez nehod a potíží s rohlíkem ve tváři za každého počasí!!!
P. S. Jakmile budu mít od kluků z BM Motors kompletní foto (video) galerii z operace "Nový podvozek", samozřejmě přidám na konec do tohoto příspěvku odkaz.
P. P. S. Pokud by se Muzzy či kdokoliv další chtěl k výše napsanému vyjádřit, okomentovat, opravit, doplnit či na cokoliv zeptat, budu samozřejmě rád...