ROADSTEREM OKOLO ČESKA
To byl teda vrchol sezony! Z deníčku nesplněných tužeb a přání jsem vytrh a zahodil další stránku. Bylo na ní "Objet Česko podél hranic za 4 dny". Jen já s Mazděnkou versus hory. A stalo se.
KUDY JSEM JEL Jet podél hranic té naší české kotliny značí putovat pásmem vrchovin, pahorkatin až hor. Vyjma rovinatého Dolnomoravského úvalu a Slezké pánve vede cesta neustále nahoru a dolů, což je i na evropské poměry docela unikát. Výjmečnost je hlavně v tom, že jsou hory vyjma Krkonoš průjezdné nejen křížem, ale i krážem . Takže výběr tras je docela pestrý a limitován je člověk maximálně časem, který na přesun ten den má. Než to tu rozepisovat, raději mrkněte na přiloženou mapku. Celý okruh jsem tentokrát vzal proti směru hodin. Ještě detail - aby to nebylo povrchně národovecké, navštívil jsem všechny naše čtyři sousedy, byť u někoho symbolicky jen na pár metrů.
https://mapy.cz/s/269muPOČASÍ Kvůli rezervačkám na nocležnách jsem byl nachystán, že budu muset vyjet za každého nečasu. Takže jsem nebádal v předpovědích a jen si přál a doufal, že mi situace dovolí jet co nejdéle se zahozenou střechou. Tři týdny před termínem byl na způsob září celkem kekel z pekel, ovšem úderem 28.9 přišlo jak blesk čisté nebe. A střecha tak zůstala v propadlišti za zády po celou dlouhou jízdu.
- chladno z rána na Kvildě
CHLADNĚJŠÍ TEPLOTY Že proudění vzduchu za jízdy umí uchovat klima z klimatizace uvnitř a dešťovou vodu venku jsem z léta věděl. Jakpak si ale otevřený roadster poradí s podzimním horským ovzduším byla zatím otázka. Nohy se mají i díky kolenovým ofukům jak v pokojíčku. Že bude citelně foukat za krk jsem "i díky" sériově malé větrné cloně tušil. Ale překvapen jsem byl chladovým průvanem mezi přechodem opěradla a sedáku, takže na záda žádná paráda. Naštěstí výkonný drtič mrazu byl připraven! Se šálou s parametry deky a teplou vestou (z Lidlu za pár stovek) jsem si třeba na Kvildě při šesti stupních docela medil. Taky jsem poprvé pořádně ozkoušel sitzheizung. Tady mám trochu výtku k funkčnosti resp. k problematickému ovládání. Po zapnutí vyhřívání se musí počkat dvě minuty a až jsou zadní partie medium rare, tak vypnout a na mírném ohni dopéct do kůrčičky. Závidím kolegům s modely NCfl, jenž si můžou NASTAVIT intenzitu 1 až 6.
- busová zastávka Snídaně obrů (D.Černý) Liberec
SILNICE a PROVOZ Tady to vezmu za kratší konec a napíšu, kde byly silnice špatné. 3km mezi Blažkovem a Novým Městem n.Metují, na Šumavě od Prášil po Srní, a na Znojemsku mezi Vratěnínem a Šafovem - tady je to opravdu škoda, protože těchto 14km brzdí českou Wildalpen! No ale jen 27km z 1600km? Vynikající výsledek a velká pochvala pro naše silničáře. Ti se i v těchto dnech činí, takže spousta oprav finišuje a čekání na kyvadlový průjezd se dá vydržet. Aspoň se nemusí komplikovaně objíždět. Silný provoz jsem čekal (a dočkal) v Podkrkonoší a kolem Lipna. Šok pro mě byly Beskydy. Od Valašských Klobouk po Frýdlant (100km) jsem se coural ve vláčku a to jsem ještě měl být rád. V Ostravici je semafor a chudáci v protisměru stáli v koloně až ke čtyřproudovce od Frýdku.
- Havířov
PĚKNÉ TRASY Mohl bych napsat, že všude a nebyl by to alibismus. Nicméně když vemu ohled na nízký provoz a krajinky kolem, tak příjemným překvapením byl úsek od Frýdku na Havířov. Hezky se jelo od Bruntálu na Zlaté Hory. Atrakcí je průjezd celými Orlickými horami až po Nové Město nad Metují. Pěkně jsem to hobloval z Jablonce nad J. až do osady Jizerka. Povozit a pokochat se dá slušně od Chomutova na Boží Dar. Hezké je to i před Šumavou od České Kubice po Železnou Rudu. Klasika je Volary po Vyšší Brod. Cenu Zlatý Hříbek ode mě dostává trasa Kaplice - Nové Hrady - Třeboň!!! Kterou ovšem štafetově předá cestě mezi Lásenice - Slavonice - Vranov nad Dyjí. Ale až bude opraven výše zmíněný úsek.
- šikmý kostel u Orlové
TURISTICKÉ ZASTÁVKY (kde se neplatí) V beskydské Karolince v osadě Raťkov je soubor lidových staveb, který nevyhlíží skanzenovitě. Fotogenický je šikmý kostel u Orlové. Mazděnku něco svrbělo a cítila se nesvá v rezavém městě Dolní Vítkovice. Jen krátká je procházka k hornickému skanzenu Zlatorudné mlýny u Zlatých Hor. Za návštěvu stojí kostel se skleněnou střechou a zajímavým osudem v Neratově. Zmrzlina se díky nádhernému náměstí v Novém městě nad Metují změní v delikatesu. Doporučuju zříceninu Břecštejn na Hrádečku prezidenta V.Havla u Trutnova. Neuvěřitelné ticho panuje na rašeliništi u Jizerky. Dlouhý výšlap vynahradí výhled na šumavské Plešné jezero a procházka skrz Kamenné moře v jeho blízkosti. Jediné co jsem nestihl byla stezka Červené Blato u Novohradských Hor.
- MX-5 v království koroze - Vítkovice
UBYTOVÁNÍ Spal jsem na třech místech. Rejvíz v Jeseníkách. Jizerka v Jizerských horách. Kvilda na Šumavě. Ačkoliv jsem si ubytování domlouval měsíc předem, to levné bylo dávno obsazené. Tak jsem musel vybírat z těch dražších, ale v případě penzionu Hospoda na Jizerce jsem nelitoval. Naproti tomu, kde měli zatím vždy volno a jde o levné přespání je na Kvildě penzion Pohoda. Kdo by chtěl, můžu poslat kontakt.
- Jizerský budíček
HODNOCENÍ Nejsilnějším dojmem pro mě byl zřetelný posun k lepšímu na vzhledu a stavu okolí. Čest všem pracovníkům, jejich dílu na zvelebování obecního majetku a lidem za péči o ten svůj příbytek. Je to opravdu vidět ve všech částech Česka, jak se prostředí kultivuje. Nikde nebyl souvislejší úsek, za který by se jeden styděl. Je to poznat i na chování a způsobu jízdy řidičů, díky kterému mě po celou dobu ani nenapadlo a bylo by mi stydno jakkoliv prasit. A když už se mi něco nepovedlo, hlavně kvůli neznalosti prostředí a zmatečnosti navigace, zřetelně jsem se za to omlouval. Mazděnka fungovala stejně skvěla jak na začátku, tak na posledním kilometru. I po 1600km jsem si těsně před koncem cestu záměrně ještě o kousek prodloužil. Prostě se mi z ní nechtělo vystupovat. Na naplánované trase bych nic neměnil a všem ji vřele doporučuju. Extra pozvánku posílám přátelům na Slovensko. Příští rok si místo Alp dopřejte naši českou ohrádku. Budete se tu mít jak prasátka v žitě a zajazdíte si ako málokedy!
- socha Járy Cimrmana - Tanvald