Re: jarka NB 1998
Napsal: 27 srp 2018, 09:34
Jsem pořád dumal nad reálným vlivem hmotnosti kol na rychlost auta, až jsem si nakonec pořidíl 10Hz datalogger k racechrono a šel jsem to testovat na okresky. Výsledek mě dost překvapil, podle všech internetových mouder jsem čekal, že podstatně lehčí kola (Kosei K1-TS s NS-2R 185/60R14 ... 12.2kg) budou minimálně na rovince výrazně rychlejší než širší a těžší (oem Enkei 6J s RS-R 595 205/50R15 ... 16.6kg). Přes 4kg na kole (celkem na rotačních hmotách skoro 18kg!) a větší odpory širší gumy (aero i tření)! Pocitově se to sice tak chová a auto je daleko živější, měření ale ukazují něco trochu jinýho. Po 2km zrychlování na dálnici do mírnýho kopce a v mírně zatáčkovité pasáži byl rozdíl 4kmh ve prospěch užších gum (182 vs 186kmh), grafy zrychlení jsou pro obě gumy ale takřka totožné.
Při testu v technické pasáži (hodně esíček na 2ku a 3ku a dvě zrychlování někam lehce za 100kmh) byl výsledek ještě překvapivější. Větší grip širších gum znamenal větší rychlost v zatáčce a na výjezdu při velmi podobným zrychlení a na 2km trati do kopce byl rozdíl ve prospěch širších a těžších gum skoro 2,8s. Největší rozdíl, ale opět jen pocitovej je při brždění, kdy těžší kola mají větší setrvačnost a nebrzdí to tak, ale měření ukazují, že zpomalení je stejně rychlý.
Při testu v technické pasáži (hodně esíček na 2ku a 3ku a dvě zrychlování někam lehce za 100kmh) byl výsledek ještě překvapivější. Větší grip širších gum znamenal větší rychlost v zatáčce a na výjezdu při velmi podobným zrychlení a na 2km trati do kopce byl rozdíl ve prospěch širších a těžších gum skoro 2,8s. Největší rozdíl, ale opět jen pocitovej je při brždění, kdy těžší kola mají větší setrvačnost a nebrzdí to tak, ale měření ukazují, že zpomalení je stejně rychlý.