Konečně dozrál čas na to, abych si i já splnil dlouholetý sen a tím se zařadil mezi vlastníky MX-5 v ČR. Všechno to začalo asi ve 13 letech, kdy jsem trávil čas hraním Need For Speed Underground 2 a už tam jsem si zamiloval Miatu minimálně co se designu týče. Už v té době jsem si udělal jasno. Moje první auto bude Mazda MX-5! A jak šel čas, tak jsem se do ní čím dál víc zamilovával. Stačilo mi potkat ji jen na silnici a hned jsem tasil foťák a šířil tuto lásku na faceboocích a instagramech.
Potom přišel nástup na vysokou a v rodině se naskytla možnost auta, které bych mohl mít jen pro sebe, ale nebylo by tak úplně moje. Samozřejmě jsem hned začal lobovat za to, že to musí být MX-5. Bohužel v očích mých neautových rodičů tento návrh neprošel a tak jsem první tři roky za volantem strávil v Mini Cooperu rv. 2011. Nákup Mini znamenal lehký útlum v touze po Miatě. Bohužel jsem s ním ale nemohl jezit úplně kamkoli a tak se z něj stalo auto, které mě vozilo jen z domu k mé přítelkyni a zpět plus na jednu letní dovolenou k móři.
Po cca roce a půl ježdění v něm a ve chvíli, kdy i brácha dorostl do řidičského věku a Mini tak začalo být sdílený na ježdění ke dvěma holkám dvou řidičů, mně to ale začalo znovu vrtat hlavou. Miata-sen začal opět pomalu probublávat na povrch a zhruba před dvěma lety jsem začal pasivně sledovat fórum především co se nabídek aut týče. Vždycky to ale skončilo na tom, že nebyl racionální důvod pro to, abych auto koupil plus na takové drobnosti; nedostatku financí. S nástupem do první pořádné práce/brigády při škole už začaly nějaký finance vznikat, ale pořád nebyl ten správnej obhájitelnej důvod, proč do auta jít. Práce byla blízko bytu a škola celkem taky. Až teď v létě se to zlomilo. Nastoupil jsem do nové práce a přestěhoval se do jiného bytu. Dostal jsem se do situace, kdy bydlím 10 minut od školy, ale hodinu cesty od práce. Vznikly mně tak jen dvě rozumné cesty, jak z toho ven. Buď říct sbohem práci a neztratit tak dvě+ hodiny denně navíc ježděním přes celou Prahu nebo koupit auto. Takže v tu chvíli bylo jasný, co se bude dít dál.
A tak jsem začal s lovem po Miatě. Měl jsem jasno, že chci NB. Měl jsem přání, aby to bylo NBFL, čerstvě vyjeté z továrny, s nulou na tachometru a ideálně v British Racing Green barvě. Ok, zpět na zem. Tak nějak jsem si ale uvědomil, že jestli chci auto s co nejmenším nájezdem a v co nejlepším stavu, tak budu muset chytit buď něco, co bude prodávat nějaký člen tohoto fóra a nebo budu muset hledat po celé Evropě. To jsem ale po nějaké době vzdal, protože jsem neměl ani čas ani odvahu na to, se do dovozu auta ze zahraničí pustit. A po spočítání nákladů na dovoz mi přišlo lepší prostě čekat. A tak jsem čekal a po dobu asi půl roku téměř denně aktivně sledoval, co se kde objeví. A ono se fakt pár kousků objevilo. Nakonec jsem rozhodoval mezi třema. A dopadlo to tak, že ta, která u mě vedla měla jeden drobnej háček. Byli na ni údajně další dva zájemci, kteří se ozvali přede mnou z nichž jeden prodejci oznámil, že dojde s hotovostí. A tak jsem zoufale přemýšlel, jak se dostat na pořadníku vpřed. Nakonec se mi prodejce podařilo doslova uhnat a tak jsem byl první. Auto bylo zmíněno i tady na foru a veděl jsem o něm, že má hodně vysoko nasazenou cenu. Odměnou ale měl být NBFL 1.8 107kw model s málo kilometry, hardtopem (pro mě nutností), Blistein podvozkem a "krásným stavem." A tak jsem po uhnání kupce vyrazil do Velkých Popovic na prohlídku. Auto spalo v garáži a hned po vyjetí do lehce popršeného okolí (což prodejce dělal s těžkým srdcem), jsem měl jasno. Po pohledu na podvozek, prahy a motor ještě víc. Mým prvním autem psaným na mě bude stříbrná Miata rv. 2001 s 83500 km na tachometru a ve stavu, který později i kluci v Guru obdivovali.
Takže jsem opravdu koupil první Mazdu, do které jsem sedl, kterou jsem řídil a které nešlo říct ne i přes vyšší cenu. Stalo se tak 7.11.2015.
Následovalo přehlášení a jelikož jsem potřeboval nějaké uklidnění, že moje absolutní nadšení z dobré koupě je pravda a není jen iluzí mojí nezkušenosti s technickými ústrojí auta. Zajel jsem tak do Guru a nechal si vyměnit olej v diferenciálu, což mi bylo jako jediné doporučeno předchozím majitelem. Tam jsem poprvé viděl pořádně auto ze spodu a tímto musím vyvrátit tvrzení, které se tady na fóru objevuje velmi často a to, že v Česku nemůže být originální NB Miata absoultně bez rzi (zrezlých původních nosníků atp). Ta moje podle stavu podvozku nikdy nejela v dešti a když mi to bylo tvrzeno, tak to šlo jedním uchem tam, druhým ven. Teď bych se ale hádal za to, že je to pravda. Jelikož jsem ale auto koupil kvůli tomu, aby jezdilo všude a pořád a ne jen na zábavu, tak jsem musel začít rychle řešit, jak zakonzervovat podvozek. Opět z časových důvodů, nedostatku zkušeností a kamarádů automechaniků jsem se rozhodl, že budu hledat řešení na internetu.
Narazil jsem na pana Trendla a jeho stránky
http://www.antikoroze.cz a nechal u nich Miatu kompletně ošetřit Dinitrolem. Opět doufám, že jsem dobře udělal a zatím mi to nikdo externí nepotvrdil, ale budiž Mazdě teď zima kamarádkou a ne nepřítelem.
Nakonec jsem od M8rinka sehnal originál zimní kola (v hnus zlaté úpravě) za rozumnou cenu a mohl jsem se začít připravovat na drobné práce, které na autě udělám během vánočích prázdnin. Ještě předtím jsem si ale udělal výlet do Olešky a nechal jsem si do auta nainstalovat modrý bezpečnostní pásy (taková moje srdcovka...).
Seznam toho, co jsem si naplánoval:
- výměna oleje v motoru a převodovce
- instalace vypínače na anténu
- oprava děr v interiéru po (asi?) držáku na telefon
- změna barvy kol
- výměna žárovek v osvětlení SPZ za LEDky, aby mi nezačalo reznout víko kufru
- doladění detailů v autě aby modrý pásy nepůsobily jako pěst na oko
- vyleštení lamp světel
- kompletní detailing auta a zakonzervování laku auta pořádným voskem
To všechno (a určitě i něco víc, co už si teď nevzpomenu), jsem během dvou týdnů volna svépomocí stihnul a tak konečně dozrál čas na to, abych radost z auta sdílel i tady. Protože neumím rozhodnout, který fotky jsou a nejsou důležitý, tak sem prostě dávám odkaz na všechno.
http://www.rajce.net/a12309015Na závěr bych chtěl dodat, že jsem pro každou špatnost a tak až bude víc času, tak určitě plánuju s Mazdou delší výlety po Evropě a klidně se k někomu rád přidám, protože jsem měl přes Vánoce první možnost jet za mou Miatou v druhým autě a kochat se tak pohledem na ni odněkud jinud, než jen z jejího interiéru a musím říct, že to bylo minimálně stejně dobrý, jako ho řídit
A úplně nakonec musím poděkovat, že vůbec toto fórum existuje, protože se díky němu splnil můj první auťáckej sen.
Děkuju všem!