Ahoj,
na zdejší fórum chodím jako neregistrovaný několik let, bylo pro mě studnicí infa nejen při výběru, a proto bych Vám rád na oplátku sáhodlouze představil své NB 10th Anniversary č. 6683. Kdo nechce číst katarzi vedoucí k NB, ať přeskočí 5 odstavců.
Kabrio/roadster jsme chtěl už dávno, nikdy jsem se k němu nějak nedostal. Věděl jsem, že si ho jednou pořídím, ale až po M3, AMG, apod. V autech se orientuju, hltám je odmala, MX5 jsem samozřejmě znal. Jezdím na motorce, takže Fahrspaßu si užiju až až. Vše změnila až loňská služebka v Německu, kdy jsme s kolegy jedno odpoledne vyrazili v půjčené funglové Z4 do Schwarzwaldhochstraße, vygůglujte si jí, skvělá silnice. Přestože měla Z4 po nastartování basovej hrdelní tón, po chvíli hledání jsem zjistil, že jde o Z4 18i s na BMW tragickejma 156 hp, ještě k tomu s 8 st. automatem... Sound tomu dodával jakejsi generátor, takže Freude am Fahren nur bis 60 km/h... Byla na ní ale znát lehká váha a byla celkem radost jí řidit, jakkoliv bylo znát, že podvozek má na mnohem víc. Samozřejmě jsem si z jízdy bez střechy sedl na prdel a poté se usadil k mobile.de a procházení starejch časáků, recenzí, atd.
Jasno jsem neměl, ačkoliv mě MX5 vždy přitahovala. Málem jsem kdysi koupil MG TF, protože zadní náhon, manuál, motor uprostřed, muší váha. Takže jsem začal procházet fóra všech možnejch značek a hlavně bazary, protože jsem tak trochu masochista a rád si od kluků bazarnickejch nechám vyprávět, znáte to, a snažil se svézt takřka v čemkoliv bez střechy, referenční vzorek, vč. např. Audi TT (argh!), které se po půlkilometru přes dostatek chladící kapaliny skoro začalo vařit. Reakce bazarníka: „To víte, to dělaj všechny tétéčka!“. Hm, jasně, ještě že nedodal, že to jsou držáci. O jízdních vlastnostech netřeba mluvit, gumový, tupý, klasický Audi tý doby. Pokud je nemáte rádi, tohle vám připomene proč.
Pak následovala E46 325Ci FL, pro mě jako příznivce E36/46 strašný zklamání, nečekal bych, jak strašně na tom kabriu bude cítit přidaná váha, a větší lehkost, lepší reakce i radost z řízení si pamatuju i ze sedanu 320i, tohle byla hrůza. O mravenec paketu, tzn. mraveništi ve střeše, kufru, kastlíku spolujezdce, apod., nemluvim. Ještě, že nedodal, že to dělaj všechny E46. Takže E46 jedině 330Ci kupé, nebo časem E36 328i nebo M3 coby youngtimer powercruiser.
Pak jsem zkusil SLK 230 Kompressor, 2001, tedy FL. Na cz bazarnický poměry krásný, zachovalý auto, modrá metla, černá kůže, automat, kterej bych v něm chtěl, slušná výbava. Dost jsem nad nim uvažoval. Jednou skončim v SL, takže i SLK se mi líbí designově + výhoda pevný střechy, jakkoliv přidává váhu a nedejbože, aby se vysypala. SLK neni a nebude MX-5, tady mi to tolik nevadí. Občas se podobnej white unicorn objeví (třeba aktuálně na netu nabízený C215 CL 600 v Čakovicích původem z CZ ve fakt top stavu). Klasickej MB, trochu odtažitější řízení, ale Fahrspaß tam byl, Kompresor táhne hodně dobře, neřekl bych to do něj.
Postupně mi z toho ale vykrystalizovalo „Proč kompromisy?“? Chtěl jsem něco, co nebude mít střechu + bude radost to řídit. Na SL nebo Jag XK jsem mladej, lehkost řízení nemají, a navíc zatim do třetího auta tolik sypat nehodlám. Alf Spider 916 s 3.0 V6 bussem je na trhu taky jen pár, Barchetta je náhon na předek, převlečenej E36 Compact nechci (Z3), Boxster dle mých představ (S) byl cenově mimo, E46, CLK, 9-3, A4, (jak Audi/VW nemám rád, zaslouží si palce nahoru, že mají posledních 30 let v nabídce vždy aspoň jedno kabro/roadster), všechny jebky typu CC jako 2. gen. C70 jsou jen svlečený sedany s přidanou váhou, takže to bylo jasný. MG TF ve srovnání s MX5 pro mě ztrácí, MR2 je na prodej nula nula nic a ještě by mi dala víc sežrat chyby, Honda CR-X je už stará a připadal bych s v ní jak JZD (ne JDM) tuner, a pak už nic není, takže MX5. Sice jsem se bál nedostatku výkonu, i v daily autě mám skoro víc kW než kolik má 1,8 koní, ale je to v pohodě, ta hravost je hlavní.
Byl jsem se ještě v Bohnicích podívat na legendy, kde jsem se zakecal s několika z Vás, mých zbývajících několik dotazů jste rozprášili, za to díky, a bylo jasno. Chtěl jsem MX5 aspoň na jednu sezónu, abych si jí zkusil, a pak se u auta pro radost posunout někam dál, kamkoliv, oldtimer, youngtimer, hot hatch, cokoliv. S pořízením NB už ale ten prodej tak rychle nevidim...
Hledal jsem NB, nejlépe NBFL, 1.8, samosvor. NA ani 1,6 jsem nechtěl, postupem času bych za předpokladu ok stavu ovšem bral i jí. Začal klasickej hon na mobile, ale i u nás, nastavený filtry, E-Mail info o novejch kouscích, klasika. Hledat jsem začal někdy koncem května 2015. Překvapila mě široká nabídka se začínajícím létem, denně několik novejch kusů. Ćekal jsem, že takhle v létě už to bude přebraný, nebylo.
Přebraný to totiž bylo už začátkem července, kdy novejch kousků ubývalo, naopak v inzerci rotovaly dál ty samý kusy. Nic mě nezaujalo, takže jsem hledal dál. Pak se tam jeden tejden v půlce srpna objevila NBFL 1.8 a NB 10 AE, 99, najeto 207 tkm, kousek za Stuttgartem. Obě za podobnou cenu, tak jsem si na obě zavolal a bazarníky, ani jeden nebyl Privatanbieter, jsem vyzpovídal. NBFL nasliboval fotky, neposlal nic, takže verpiss dich, 10AE nasliboval fotky, poslal fotky, výjezdy z TÜV, faktury, vše. Viděl jsem pouze lehce drbnutou střechu u spolujezdce, lehce odstávající – nepřiléhající střechu nad okny a trochu, a teď budete překvapeni, koroze na vnitřcích zadních blatníků a dva puchýřky na víku kufru. Bazarník nebyl Něměc (omfg!), takže jsem německy mluvil líp než on, ale dalo se to. Na net jí dal myslím ve čtvrtek odpoledne, hned jsem mu volal.
A jak jsem tak hledal tady i různě, nějak jsem se proklikal na iCabrio.cz. Zkusmo jsem zavolal, že bych si směle půjčil „Mystique“, anebo jak už dnes vím, ex Vavrisovu 10AE. Bohužel už jí měl někdo zamluvenou, takže smůla, ale když jsem zmínil, že bych si pro jednu takovou chtěl jet příští týden, paní S. mi neskutečně vyšla říct a nabídla, že když budu rychlej, můžu si jí půjčit v Pá odpol. až jí někdo vrátí, a vrátit v So dopol., než si jí někdo půjčí, což jsem milerád využil. Byl jsem z ní absolutně v pejru a utvrdil se v tom, že NB je správná volba. Ještě jednou tisíceré díky do iCabria
Následně jsem se díky pracovním povinnostem dostal do D až příští čtvrtek, tedy týden po zveřejnění inzerátu, mezitím jsem denně bazarníkovi volal, aby mi jí podržel, že mu klidně pošlu třeba 300 € coby vratnou rezervaci. A to hlavně proto, že jsem si z faktur i skenu D TP mezitím zjistil původní dva majitele, první – slečna, si jí pořídila k 30. narozeninám a za 2 roky jí prodala další madam, ročník myslím 1955, která ji měla od 2002 do 2015... Jezdíl s ní a staral se o ní její syn, kterého jsem si trochu kágébácky vygůglil a regulérně mu napsal E-Mail a posléze zavolal do práce a vyptal se na podrobnosti. Auto prodal, protože začal jezdit za prací přes 100 autobahn km denně, k tomu potřeboval větší auto, takže MX-5 do bazaru a místo ní A4 Avant myslim. Gratuluju. Popsal mi všechny závady (žádné), nehody (žádné), investice (celkem dost) a zhodnocení auta, viz. níže. Takže jsem měl jasno a doufal, že mi jí někdo nevyfoukne dříve, než se na ní stačím podívat. Kolem šesté ráno jsme tedy skočili do auta a v půl jedenácté byli na místě (550 km, Cuore Sportivo + Autobahn).
Byl jsem celkem v šoku, auto podvozkově pevné, vše fungovalo, chytlo na drc, dovnitř přes drbanec na střeše neteklo, koroze minimální, prahy netknuté, auto jezdilo do Mazdy na ochranné nástřiky, takže jediná rez dva puchýřky na kufru + lehce blatníky zevnitř. Auto jsem projel, vše ok, prošel podle buyers guide z různých fór, plus jsem ještě z místa volal Adamovi – Otatoyovi, který mi ještě poradil co a jak, kam kouknout, atd., za to ještě jednou díky! Ve srovnání s jeho 10AE, kterou jsem řídil a prohlédl o pár dní dříve, z toho tato nevycházela o dost hůř. Ještě jako bonus detaily typu zánovních kotoučů Zimmermann, KN filtr, zapalovací cívky od IL, dodělaná dálka na centrál + otevírání kufru dálkou, opravená anténa, umně dodělané vyhřívání sedaček formou dodělání čudlíků z NBFL na místo, kde jsou v NBFL, a kde je původně v NB zapínání zadní mlhovky. Mlhovka naopak posunutá nalevo od volantu, taky origo čudlík, hezky udělaný, fukčně s ohledem na zachování origo stavu. K tomu Blaupunkt rádio s BT HF a audio streamingem, které stálo nové kolem 400€, a ještě celkem hezky dodělaná, sice obstarožní, ale plně funkční, navi s 2015 mapami celé Evropy, která má držák napevno uvnitř v přihrádce vedle hodin, takže moc nevyčnívá, viz. obrázky, vše funkční.
Nebylo co řešit, zaplatil jsem, vyřídil značky a jedem. Hnaní se po autobahnu trochu překazil déšť, MX-5 na to stejně není. V dešti jsem btw. předjížděl jiné Čechy, kteří si ten den byli v D také pro auto, šlo o Lambo – Diablo VT 6.0 z konce 90. let v bílé. Porno. Akorát jsem mu snahu o přežití na těch nesmysl/nesmysl gumách s V12 za prdelí v dešti fakt nezáviděl. Coby chronofila mě akorát mrzí, že nemám původní balíček, co se k 10AE dával – 2x chrona od Seika, model, certifikát. Chtěl jsem to dokoupit, ale nejsou a pokud ano, stojí nesmysl, takže ještě obepíšu původní majitele, jestli to někdo někde nevyhrabe.
Posléze už jen legalizace v ČR, vyčistění filtru, výměna oleje, vytepování interiéru, ne, že by to potřebovala, ale mám rád v autě čisto, najeto sotva 2 tis. Km a šup pod plachtu do teplý garáže, zimu nepoznala a nepozná. Teď ji chci dát na větší servis před sezónou, štvou mě akorát pomalý okna, který spravim, a nejsem schopnej vyměnit přední žárovky, koupil jsem Nightbreakery, ale ruku tam zaboha nezlomim, a to jsem si myslel, že když jsem to zvládl na Roveru 75 s V6, tak to dám kdekoliv, ale jaksi ne.
Plány: nic moc, chci udržet origo stav a zamezit korozi. Taktéž chci vyčistit, nebo nechat vyčistit, střechu, aby měla původní namodralou barvu. Přemýšlím o vyhození katu + nerez komplet výfuku. Než kompresor a laděné svody ji raději dám sportovní silenty, pořádné brzdy a lepivý gumy.
Rád se přidám k nějaký vyjížďce. Nějak jsem se rozepsal, sorry