Stránka 17 z 23

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 09 čer 2019, 22:52
od spooon
Tomin -> to je ta krásná balada. Jen teda já neumím jet plynule kochací jízdu mezi 80-90. Ale jedu si na řekněma 60-70%, taková svižnější kochací jízda.

BTW tak ne jen parta buze...ehm, teda kadeřníků, ale i parta zahradníků? :-D Dneska sem zrovna stavil pro hrst květů a žena už to doma naložila do sklenice :-D

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 10 čer 2019, 23:48
od Tomin
Safa & spoon: Ano, ten kozičkový sirup je i u nás na stole přítomen. Ale to má na svědomí panímáma. :)

SPOTŘEBA OLEJE

Jezdí světem dva druhy MX-5. Ty co žerou olej a ty co se postí. Ta moje je celkem velká milovnice tohoto zlatavého moku. V první sezóně jsem zaznamenal ještě ucházející spotřebu 1dcl/1000km. To bylo v době, kdy jsem jezdil, aniž bych si toho všimnul, s vadným termostatem. Loni, kdy se tato součástka konečně vyměnila ovšem spotřeba vzrostla na dvounásobek, takže jsem ten decilitr dolíval každých 500km. Nevím jak to vysvětlit, snad jen že s vyšší teplotou motoru se i olej 5w-30 stal ještě řidším a lépe pronikal do spalovácí části. Což už se mi zdála docela velká žranice. Tak sem to chtěl pořešit.
Nikde tady na fóru jsem nenašel jednoznačný ohlas, že by s přechodem na vyšší viskozitu se olej měl méně ztrácet, přesto jsem na další servisní interval zvolil (místo předešlého Castrol magnatec 5w30) Valvoline Synpower 5w-40 acea A3/B4 api SM. V servisu jsem použil předešlý poznatek, že v motoru zůstane 250ml starého oleje, tak jsem je poprosil, ať nalijí nového přesně 4l (místo předepsaných 4,2). A skutečně - hladina pak byla pěkně na horní rysce. Což byla perfektní startovací čára na závod v měření úbytku maziva. A k velkému překvapení jsem měřitelnou ztrátu, tedy že důlek pod horní ryskou zůstal suchý, zaznamenal až po 1300km! Vynikající výsledek.
Mám teď ale docela přemýšlení, jestli je vůbec záhodno a motoru prospěšno tuto přirozenou spotřebu regulovat. Poháněči určitě neuškodí, když bude v průběhu intervalu dolíván čerstvým olejem, byť mu hladina sem tam zakolísá. A naopak mu asi nepomůže, pokud bude na konci cyklu jezdit na stopro vyjetý kekel, i když měl po celou dobu hladinu stejnou. S tím taky souvisí, když je teď olej natolik hustý a skoro neproniká do spalovacího prostoru, tak jestli není až moc hustý a pořádně se nedostane na ty nejkritičtější zadírací místa. Hledět na měrku stejně budu po každé vyjížďce i teď a těch pár stokorun za litr oleje navíc na dolívání mi líto sakra není. Prosím, tohle jsou jen moje domněnky. Určitě mě opravte, hlavně jestli máte i praktické zkušenosti.

Ještě k tomu termostatu. Tam šlo o to, že na stupnici chybí hodnota označující 90°C. Poloha rafiky v první čtvrtině se mi holt zdála dostatečná... Ne, musí být v půlce, takto:

_20190610_233553.JPG

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 11 čer 2019, 07:58
od ReVolte
Ohledně termostatu si taky nejsem jistý jetli mi jede, protože to co máš na fotce je moje hodnota také, ale 6 čárka není úplně střed měřeného pole. + Za dlouhých sjezdů Passů jsem zaznamenal i pokles a kolísání. Jen se zeptám jak moc nárčnýproces to byl ta výměna termostatu (fin/čas) Dík

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 11 čer 2019, 14:02
od Tomin
Ano, termín "půlka" asi není v tomhle případě ten správný. Řekněme tedy "přibližně uprostřed". :)

K té výměně - pokud si dobře vzpomínám, tak cena za díl a práci byla kolem 2000,-. Ráno jsem mazdu odvezl do místního servisu "všech značek" a už odpoledne jsem si pro ni šel. Termostat je v motoru pod sáním, které se musí odmontovat. Toho se využilo a vyčistily se sací klapky od usazeného spalinového karbonu. Pán to udělal sám, bez říkání, ale ostatní to raději mechanikům připomeňte. Nový termostat byl značky BEHR, jde prý o osvědčenou kvalitu. Dobrá značka je i Wahler.

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 00:25
od bkralik
Je daleko lepší, aby auto olej nežralo. Zaprvé ta množství jsou skoro zanedbatelné z hlediska nějakého "oživení" oleje, před výměnou v tom bude zanedbatelný rozdíl. Zadruhé olej se nespaluje bezezbytku, ale naopak čím "modernější" a "víc aditivovaný" je, tím víc po něm zůstává "popelu" (ano, tak se tomu říká přímo v normách). A ten popel se rád usazuje v podobě karbonu kam jen může - do pístních kroužků, do oleje, všude. Takže pokud je možnost, tak je ideální aby to nežralo vůbec.
Je otázka, jestli změna viskozity je to pravé ořechové - primárně jde o to, že motory jsou konstruované s určitými vůlemi v ložiskách, a pokud zvolíš vyšší viskozitu, tak může poklesnout průtok oleje, čímž se zhorší chlazení toho ložiska a může dojít k jeho poškození. Zároveň víc namáháš olejovou pumpu/obtokový ventil a samozřejmě i olejový filtr. Takže doporučuju provést nějakou kvalifikovanou rešerši, jak to s olejema v NCčkách je. Kvalifikovanou píšu primárně proto, abys nedopadl jako Alfisti, kteří všichni lejou Selenii racing 10W-60, protože je to přeci Selenie a protože je to racing, takže to určitě bude nejlepší!

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 07:22
od froxic
5w30 a 5w40 zase nemáš takový rozdíl, jak kdybys tam narval rovnou 10w60. Mazat by to mělo stále dobře a pokud tomu čas od času dáš, tak -40 nebude na škodu, ba naopak. Pokud jde o spotřebu oleje, tak si pamatuju, jak jsem to zpočátku řešil kolik tedy žere a tak. No a zkončil jsem u toho, že když jedu někam sypat, tak se prostě podívám kolik je oleje a případně doliju. Stejně tak udělám kontrolu po vyjížďce jak je to už studené. Stejně mi to žere max 2 deci na 1000 Km a to většina tempa je ve stylu jezdíme v omezovači. Co tím chci říct, i kdyby to bylo 3-4 deci na 1000 km, tak to nemusí znamenat, že je motor KO (některé automobilky to mají dokonce ještě v normě). Prostě kontroluj hladinu, ten olej zase není tak drahý, jak GO motoru. Alespoň po ujetí 5000 km máš jistotu, že ten litr náplně je vlepším stavu :)

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 10:19
od Tomin
bkralik: díky za dobrý postřeh. Co píšeš má hlavu, ale i patu. Tím myslím tu dvojakost. Na jedné straně je správná obhajoba nulové spotřeby oleje kvůli čistotě motoru. A tomu hustší olej jde vstříc, že by toho karbonu mělo vznikat míň. Jenže s tím je spojené vyšší namáhání motoru, když větší hustota maziva zvětšuje odpor a průtok. A teď babo raď, co zohlednit víc.
Faktem je, že spotřeba teď klesla násobně. Opravdu o hodně. A protože to bude dáno hlavně tou větší hustotou, tak si troufám tvrdit že i rozdíl v hustotě mezi předchozí 5w-30 a současnou 5w-40 bude taky "o hodně". A s tím se právě pojí ty negativa vyšší viskozity, o kterých jsi psal.
Prosím i ostatní, jestli k tomu máte co říct, máte tu prostor. Třeba - dá se nějak "nahlídnout" do motoru bez velkého rozebírání, jak se to tam má s usazeninami? Dá se to nějak sledovat? :)

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 10:35
od Pet
Mě bylo řečeno, že 10w-60 je pro motor lepší, někdo dává i 5w-50. Že ta 30 je moc řídká a nesnese vysoké teploty.
Zatím mám v motoru 5w-30, taky mi to zajímá.... Příští výměnu to chci rozseknout co tam dám :)

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 10:54
od rojan
Ahoj, tohle téma mi taky leží v hlavě. Do mojí NCFL dávám to, co předepisuje výrobce (5w-30), měním 1x za rok (cca po 8 tis. km) a spotřeba oleje je neměřitelná. S autem sice nejezdím na okruh, ale minimálně třetinu ročního nájezdu dám v Alpách, tam podle mě motor dostává docela zabrat. Diskutoval jsem to ve třech autorizovaných servisech, kde hájí řešení výrobce a taky na FB fóru MX-5, kde mi téměř jednohlasně doporučují min. 5w-40, ale i 5w-50 jako to pravé. Zdůvodnění Mazdy je, že motor je na to stavěný a ani krátkodobá maximální zátěž není problém. Zdůvodnění těch, kteří používají něco jiného je, že se Mazda plete a olej se v zátěži zbytečně přepaluje, zároveň ale většinou dodávají, že ani přechod na jiný olej je nezbavil jeho spotřeby. A teď se v tom vyznej :)

Re: Tomin NC 2.0 Expression

PříspěvekNapsal: 12 čer 2019, 11:10
od Tommy014
Pokud s tim autem nejezdiš vyloženě pilu, pravidelně na okruh nebo v něm nemáš tubro/kompresor tak mi přijde 10W-60 opravdu overkill. Záleží hodně na stylu jízdy a jak moc je to auto namáhané. Pokud jezdíš spíš kochačky a občas trochu svižnější svezení tak bych se držel nějakého kvalitní 5W-30/40. Vetšina lidí tady jezdí 10W-50/60 v NA/NB protože to mají hlavně jako víkendovku kdy jí dávají zabrat a pak ji berou pravidelně na okruh, kde ten olej dostává extrémně zabrat.