NC a meziplyny

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod Vavris » 11 dub 2013, 12:24

Dneska lepší pocit. V případě starších převodovek nebo synchronů, jež nejsou v nejlepší kondici to je ale jediná metoda, jak hladce podřazovat.

Trochu to rozepíšu:

Falešný meziplyn. sešlápneš spojku, vyřadíš a zmáčkneš plyn --> vyženeš otáčky motoru, ale hřídel převodovky je odpojená a její otáčky klesají, když pak následně zařadíš nižší stupeň a pouštíš spojku, docílíš sice eliminace cuknutí a zablokování kol, ale rozdíl otáček motoru a převodovky musí srovnat synchrony.

Pravý meziplyn. sešlápneš spojku, vyřadíš, pustíš spojku --> tím spojíš motor s převodovkou, zmáčkneš plyn --> roztočíš motor i převodovku, zmáčkneš spojku podruhé a zařadíš. Pokud v tomto případě meziplyn trefíš dostatečně přesně, ani tu spojku podruhé nemusíš mačkat, protože ti tam rychlost vpluje sama.
back in the business 8-)
Uživatelský avatar
Vavris
 
Příspěvky: 1439
Registrován: 13 led 2011, 23:40

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod jardaj. » 11 dub 2013, 12:40

Ano Vavris to řekl přesně, Meziplyn se musel používat dříve, když nebyly synchrony aby "neškrkaly" kola v převodovce, (t.zv. inventura zubů v almaře když se nezadařilo). Tehdy se poznal sluch a cit řidiče. Při řazení shora dolů se muselo na př. ze 4 na 3 převodový stupeň na neutrálu mezi 3a4 přidat plynu tolik kolik musela mít 3 otáček na skutečnou rychlost 4ky, takže přeřazení nebylo vůbec cítit. Nejlíp patrné to bylo třeba u traktorů kde se bez meziplynu nedalo bez škrtnutí vůbec zařadit (u traktorů nebyly synchrony). Ano, šetří se s tím jak spojka tak synchronní kola a nakonec není takový náraz ani na synchronní kola která vyrovnávají počet otáček. Lze to vyzkoušet i tak, že se dá přeřadit i bez spojky, chce to ale "hudební" sluch na motor a cit. Nevím jestli se mi podařilo to vysvětlit?. Podle toho se dřív pozanal dobrý a špatný řidič. Dělal jsem autoškolu v r.63 a jezdil jsem ještě se Škodou Tudor kde byl synchron jen na 3a4př.st. (nejpoužívanější převody) a při řazení jiných převodů byl meziplyn nutnost.
jardaj.
 
Příspěvky: 552
Registrován: 21 pro 2011, 18:38
Bydliště: Tišnov

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod petr007 » 11 dub 2013, 14:04

Přiznám se jsem trochu zmaten, jasně, že vím co je meziplyn (jezdil jsem s V3S). Ale u aut, kde má převodovka synchrony jsem to vůbec neřešil. Mohu se zeptat v čem je výhoda řazení z meziplynem (popř. s falešným ). Dík za poučení.
NB 1,8 vyrobená : 14/12/1998, LSD, SPORT SUSP, stříbrná
NC 1,8. šedá
NC 2,0. bílá
Uživatelský avatar
petr007
 
Příspěvky: 971
Obrázky: 1
Registrován: 28 bře 2010, 09:18
Bydliště: Mělnicko

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod Vavris » 11 dub 2013, 14:09

Rychlost podřazení? Necukání? A hlavní důvod č.1je eliminace zablokování zadních kol - zatáčka, mokro, podřazení bez meziplynu a v případě Miaty letíš bokem ani nevíš jak.
Naposledy upravil Vavris dne 11 dub 2013, 14:10, celkově upraveno 1
back in the business 8-)
Uživatelský avatar
Vavris
 
Příspěvky: 1439
Registrován: 13 led 2011, 23:40

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod whisper » 11 dub 2013, 14:10

"Používat pravý meziplyn je samozřejmě možné i u současných osobních vozů, avšak takové počínání nemá žádný efekt." (zdroj)

Ako tomu rozumiem ja: na moderných autách (čiže aj NA) je pointou medziplynu zrovnať otáčky motora s otáčkami hnaných kolies, aby som zabránil trhnutiu, ktoré ma môže stáť stratu trakcie + šetrím tým všetky rotujúce diely medzi motorom a kolesami. Otáčky samotnej prevodovky sú synchronizované pomocou synchrónov, takže prvé polo-vyšlapnutie spojky je zbytočné a stačí mi používať falošný medziplyn.
Ponúkam celý sortiment produktov SkidNation so zľavou pre členov - napíšte správu.

Radosť je moje palivo.
Uživatelský avatar
whisper
 
Příspěvky: 1151
Obrázky: 6
Registrován: 11 lis 2012, 17:25
Bydliště: Bratislava [SK]

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod MAXsport » 11 dub 2013, 14:16

Bohužel díky mé konstrukci noh a délce nejsem schopnej dávat meziplyn při brždění, klasika při pořazování nemam problém.

Jinak hlavní výhoda je podle mě v tom, že se ti nezablokují zadní kola při prudkým brždění a pořazování..zadek se dost snadno odlehčí a stačí rychleji pustit spojku a už to neni bezpečný.
MAXsportpneu.cz závodní pneumatiky s homologací na silnice
Polyspeed silentbloky pro MX-5 - Group buy polyurethanové silentbloky s různou tvrdostí pro MX-5
michal@maxsportpneu.cz
MAXsport
 
Příspěvky: 1401
Registrován: 15 led 2012, 15:40

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod petr007 » 11 dub 2013, 14:30

Vavris píše:Rychlost podřazení? Necukání? A hlavní důvod č.1je eliminace zablokování zadních kol - zatáčka, mokro, podřazení bez meziplynu a v případě Miaty letíš bokem ani nevíš jak.

Chápu to tak, používat falešný meziplyn : při řazení dolu, spojku držím a přidám plyn v neutrálu. kolik plynu ???
A při řazení nahoru ??
NB 1,8 vyrobená : 14/12/1998, LSD, SPORT SUSP, stříbrná
NC 1,8. šedá
NC 2,0. bílá
Uživatelský avatar
petr007
 
Příspěvky: 971
Obrázky: 1
Registrován: 28 bře 2010, 09:18
Bydliště: Mělnicko

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod whisper » 11 dub 2013, 14:35

Pri radení nahor nepoužívaš medziplyn. Pri radení nadol dáš toľko plynu, aby sa ti otáčky vyšplhali na hodnotu, akú bude motor mať na nižšom prevode. Inak povedané také otáčky, aké by si mal ak by spojka na tom nižšom prevode už nebola stlačená. Väčšinou stačí len o "ťuknutie" do plynového pedálu.
Naposledy upravil whisper dne 11 dub 2013, 14:38, celkově upraveno 2
Ponúkam celý sortiment produktov SkidNation so zľavou pre členov - napíšte správu.

Radosť je moje palivo.
Uživatelský avatar
whisper
 
Příspěvky: 1151
Obrázky: 6
Registrován: 11 lis 2012, 17:25
Bydliště: Bratislava [SK]

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod radep » 11 dub 2013, 14:36

petr007 píše:
Vavris píše:Rychlost podřazení? Necukání? A hlavní důvod č.1je eliminace zablokování zadních kol - zatáčka, mokro, podřazení bez meziplynu a v případě Miaty letíš bokem ani nevíš jak.

Chápu to tak, používat falešný meziplyn : při řazení dolu, spojku držím a přidám plyn v neutrálu. kolik plynu ???
A při řazení nahoru ??

Použiješ přesně tolik plynu aby se ti srovnaly otáčky motoru s rychlostí a převodovým stupněm... tzn nikdo ti moc neřekne jak, naučíš se to až praxí... Zhruba lze říci že se ty otáčky liší asi o 1000ot na 1 stupeň převodovky...
Tzn když podřazuješ ze 4ky na 3ku a na 4ce máš 2000ot, tak na 3 ce budeš mít 3000ot. (může se to lišit, navíc nevím jestli si to nepletu s druhým autem). To už si prostě vysleduješ řízením.

Celým smyslem toho je co největší plynulost jízdy, bez cukání. A co nejmenší opotřebení synchronů a převodovky (a pohonu) vůbec. Když někdy podřazuju z 5ky na 3ku protože jedu do zatáčky z dálnice, tak by to nebylo moc příjemné bez meziplynu. :)

Při řazení nahoru, je to trošku zbytečné, protože po zmáčknutí spojky většina lidí pouští plyn a otáčky motoru pomalu klesají. Když trefíš čas, tak se otáčky srovnají samy na daný vyšší převodový stupeň (tzn neřadit moc rychle). Takže setrvačností dojde k vyrovnání.
NB 1.8, 1999, LSD, brdzy: Hawk HP+, EBC UPS, BF307+, Motor: komplet GO (YCP písty, Hastings kroužky)
Uživatelský avatar
radep
 
Příspěvky: 779
Registrován: 15 srp 2010, 23:15
Bydliště: Frýdek-Místek

Re: NC a meziplyny

Příspěvekod cavan » 11 dub 2013, 14:50

radep píše:
petr007 píše:
Vavris píše:Rychlost podřazení? Necukání? A hlavní důvod č.1je eliminace zablokování zadních kol - zatáčka, mokro, podřazení bez meziplynu a v případě Miaty letíš bokem ani nevíš jak.

Chápu to tak, používat falešný meziplyn : při řazení dolu, spojku držím a přidám plyn v neutrálu. kolik plynu ???
A při řazení nahoru ??

Použiješ přesně tolik plynu aby se ti srovnaly otáčky motoru s rychlostí a převodovým stupněm... tzn nikdo ti moc neřekne jak, naučíš se to až praxí... Zhruba lze říci že se ty otáčky liší asi o 1000ot na 1 stupeň převodovky...
Tzn když podřazuješ ze 4ky na 3ku a na 4ce máš 2000ot, tak na 3 ce budeš mít 3000ot. (může se to lišit, navíc nevím jestli si to nepletu s druhým autem). To už si prostě vysleduješ řízením.


odsledujes si to jednoducho.. rozbehni sa na urcitu rychlost, trebars 60 na 3ke, odcitaj otacky, zarad 4ku, otacky ti logicky klesnu, udrzuj rovnaku rychlost, a ked chces podradit z medziplynom tak aby ta necuklo, musis pri preradeni pridat tolko aby si sa dostal do povodnych otacok.. samozrejme ina rychlost ine otacky, takze neviem ci sa da povedat ze medzi roznymi stupnami rychlosti je konstantny rozdiel otacok to uz si presne nepamatam, ale v skole sme to pocitali.. tie ale nikdy aj tak netrafis uplne presne.. rozhodne je ale rozdiel ci prevodovka toci 6000 a motor 3000 alebo prevodovka 6000 a motor 5500. vtedy ti tam, ako uz chalani pisali, padne rychlost sama.. ;)
EX - (NBFL 1.8 VVT PHOENIX, HT, S2K seats, GV lip, Vmaxx, cooling plate, frame rails)
IN SERVICES - NBFL 1.6 NEVADA powered by LPG

vyroba frame rails, cooling plate (info po SZ)

www.aliiscolores.com
Uživatelský avatar
cavan
 
Příspěvky: 1252
Registrován: 30 lis 2012, 08:58
Bydliště: Čachtice / Bratislava

PředchozíDalší

Zpět na Technika MX-5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků