cafe-racer píše:To už jsem zkoušel a myslím , že se ti to nelíbilo.
Jsou to prostě už starý auta , životnosti těch komponentů jsou navrhovaný na nějakých 10 let. U brzd samozřejmě s velkou rezervou, která se ale smaže sportovním využíváním.
To co popisujete by nikdy neprošlo vývojovýma zkouškama, takže tam je prostě nějaká bota a pokud se shodujete na tom, že ztvrdne pedál tak je to prostě ztráta funkce posilovače. Chápu že kdo si to nevyzkouší, těžko uvěří jak neuvěřitelně ztuha jdou brzdy u auta které posilovač mít má a nefunguje (ne , opravdu to nejde srovnávat s autem které z linky sjelo bez posilovače - jsou tam další převodní prvky které jeho absenci můžou více či méně vynahradit).
Membrána v posilovači je vlivem stáří a teplot prostě ochozená a holt to už nemusí dávat.
Je toho spousta.
Začíná to tím, že zkusíš zda se to auto bez posilovače nechová podobně jako při závadě, kterou to tu začlo.
Ja som to skusal a pravidelne chodim s autom s vypnutym motorom bez rychlosti takze viem ako to nebrzdi a ako sa to chova bez posilovaca, je to uplne nieco ine. To ze je pedal tvrdy je jedna vec, VHML tiez nie je krehke ziena, ktore by nevedelo zatlacit pedal a zabrzdit auto aj bez posilovaca bez problemu. Tiez ma nejake tie skusenosti zo zavodnych aut, kde sa situacie kedy posilovac nefunguje deju.
Navrhari pred 20 rokom asi nemali k dispozici pneumatiky, ktore su dnes dostupne. V case kedy sa mx5 vyvijala ani len slicky nedosahovali urovni gripu ako dosahuju dnes pneumatiky typu AD08R a gumy ktore jazdim ja aj VHML su o niekolko tried za AD08R. Brzdovy system, konkretne ABS bolo navrhnute na nejake podmienky, na nejaku sirku gum na nejaky koeficient trenia ktore tieto gumy dokazu dosiahnut za idealnych podmienok a na krutiaci moment ktory dokazu dodat seriove brzdy. Data ktore z tohoto ECU realne dostava, alebo ktore ma "uzivatel" ktory nakodil ECU je najkôr maximalna deceleracia, kedy jednotka povie, ze sme v klude na asfalte s rozumnou adheziou, alebo ze sme na lade. Ked das na auto dosky ktore ti dokazu vyvinut niekolko nasobny moment a dokazu auto spomalit bez blokovania kolies na podstatne kratsom useku vdaka pouzitym gumam, tak to seriova jednotka abs nema sancu vyhodnotit spravne, ked je dana deceleracia kolesa skorej podobna pre neho deceleraci, ktoru malo naucene ako spomalenie na snehu/lade. Tym padom pri takejto situaci abs vyhodnoti situaciu zle a zjavne si aj pamata poslednu situaciu. Blizi sa zima, a obdobie ladu, bude celkom fajn prilezitost si to vyskusat prave na lade, ked najdes miesto kde je lad a za nim dobra cesta tak si mozes skusit prudko stlacit brzdu na tom lade, nasledne povolit a rychlo brzdit zaase s tym, ze pri druhom brzdeni uz budes na dobrom povrchu. Zarucene bude vysledok podobny, ak to brzdenie budes opakovat do urciteho casoveho horizontu. Nemam moznost nahliadnut do programu riadiacej jednotky ABS takze neviem ako presne tieto situacie vyhodnocuje, keby som mal ako momenty ktore dokazu gumy preniest zmerat a nasledne do ABS zapisat, tak tie brzdy velmi rad opravim. Myslim si ze vo svete je vela ludi ktori brzdam rozumeju a tychto problemov najdes po forach vela, a asi bude nejaky rozumny dôvod preco entry level auta (pod entry level, myslim aj WTCC, TCR a pod.) zavodne ABS nepouzivaju, kedze podobne systemy sa predavaju za cca 10k €. Pri aute s cenou do 100tis (TCR) to velmi zmysel nedava.
Cize "riesenie" problemu je dat na auto obycajne gumy a obycajne dosticky. Je to riesenie pre nas ? nie.
Tuto teoriu, kedze to je teoria a neviem ju bohuzial nijak realne podlozit podporuje aj fakt ze dany stav som nikdy nedokazal nasimulovat na studenych gumach/brzdach. Vzdy sa to stalo po niekolkych brzdeniach kedy uz gumy/brzdy boli zohriate a dosahovali spickove hodnoty trenia. VHML v nedavnom poste spomina ze sa mu to stalo aj na parkovisku pri parkovani, tam si myslim ze brzdy ani gumy zohriate nemal, takze tomu celkom nechapem.
Potom aj samotny popis vady treba brat s rezervou. Ked ides 80+kmh a mas pred sebou v lepsom pripade snehuliaka pneumatik za ktorym je boh vie co, tak nerozmyslas uplne stylom ze "hmm pockaj, ako sa to sprava nech to viem co najlepsie opisat" ale si v zadku a zufalo sa snazis nieco so situaciou spravit (radenie nizsej rychlosti, rucna brzda, zufale opakovanie stlacanie brzdy).
Ak vies priniest nenaky realny poznatok z vyvoja brzd a ako fungovali brzdy na autach z pred 20rokov do tejto temy tak budeme vsetci urcite radi. Verim ze dnesne auta su s bezpecnostou a s krizovymi situaciami o kus dalej a ze vyhodnocovacia frekvencia abs je tiez o riadny kus dalej. Z mojej pidi praxe v oblasti CNC strojov viem, ze rychlost s akou sa vzorkovacie frekvencie a celkovo zber dat zhustuje je jasne, ze aj tieto kriticke systemy budu na inej urovni. Vela ludi po forach nap. uvadza aj to, ze ABS system z NB je na tom celkovo lepsie a je mudrejsi ako NA. A to sa bavime o autach ktore zdielaju snad 99% dielov, minimalne co sa platformy tyka. Zober si len napr. to ze NA alebo auta z 90rokov pouzivali prevazne 4-5st automaticke prevodovky, kde tu mali auta 6stupnove. Radenie rychlosti a vyhodnocovanie situaci trvalo sekundy. Dnes ti kdejaka prevodovka ponuka 8stupnou, a radenie pod 150ms.