Je potřeba konečně prezentovat své auto, takže viz. další řádky..
Na začátek nic dramaticky velkého na čtení - prostě jsem tady forum občas pročítal, chtěl MX-5ku a nakonec, když mi nikdo na moje narozeniny nic nedal (máme to tak doma záměrně zavedené), tak jsem si zajel koupit Mazdu.
Domluvil jsem se s prodávajícím na místě setkání a jakmile vyjela ze zatáčky, tak jsem věděl, že ji chci mít.
-> Při koupiMx 5ka v 1.6 měla sportovní podvozek -40mm Weitec v TP - a tak se auto stalo legálním a dále 17" zapsané v TP, dále i zadní nárazník - k tomu je i dokumentace a nějaký certifikát, a dále v TP i výfuk s dvojitou koncovou - ten ale na autě už nebyl - každopádně lze prohlásit, že i když tam není série, tak je to vlastně všechno oka a projde to na technické. Motor má sání KN.
No a teď ka původnímu stavu auta. Že nefunguje stahování levého okýnka a pravého tak trošku s pomocí ruky jsem věděl. Co už mi ale známé bylo míň, že po cestě domů jsem při rychlejším předjíždění šlápl před zatáčkou na brzdy a auto se celkem nepříjemně roztancovalo, naštěstí velké kontra to zpravilo a nelovil jsem auto z pole při první vyjížďce. Volant lehce na stranu celou domu jsem přisuzoval neudělané geometrii. Pak jsem si na chvíli zastavil zatelefonovat a nechal běžet rádio, po 5 minutách jsem už ale nenastartoval - takže baterka ko - rozjezd z kopce a pak kabely u kamaráda to na chvíli zase rozchodily. Byl tam navíc nějaký nefunkční alarm, který tu baterku soustavně vybíjel. V rámci elektriky jedno světlo svítilo bíle a druhé žlutě, navíc každé nastaveno výškově o půlmetr jinak, třetí brzdové světlo a pravé brzdové pro jistotu nesvítilo vůbec. Krytka spolujezdcova airbagu vystřelená, airbag tam je. Stříbrnou lištu prahu jsem ukopl při druhém vystupování. Přední sklo nekdo nezakryl, když v dílně něco stříkal, takže při jízdě k večeru proti slunci člověk vidí zářivou mlhu. Na autě miliarda nálepek, z nichž některé jsem sundával už na první benzince. Přední nárazník povolený o pár cm níž jsem přehlížel. Na autě pořád všude něco cinkalo a to, jak jsem později zjistil, včetně kliky.
-> Věci, které se musely nutně odladit na první sezónuNová baterka, oddrátování alarmu, jiné pneu a protože se prodávaly s ráfky, tak rovnou i ty - původní pneu byly super sjeté semisliky, apoň mám ale kola na blbnutí na okruh, musí se nechat, že držely jako čert. Vyleštění světel, protože jedno bylo průhledné a druhé mléčné. Vyčištění předního skla, přišroubování nárazníku.
-> Několik věcí, které se odlazovaly před letošní druhou sezónou, což popravdě skončilo skoro generálkou.Motor:Na konci minulého roku jsem se vezl směr z města, z motoru začaly jít zvláštní zvuky, které po chvíli zmizely. Jakmile jsem dojel ke křižovatce, auto chcíplo a po otevření kapoty se vyvalil dým, až jsem očekával, že z ní vyleze kouzelník. No a klikovka se definitivně dala do statusu KO a pro mě začala životní etapa, kdy jsem se naučil sem tam mrknout na ručičku teploměru vody. Nějakou dobu to pak ještě jezdilo a vydávalo různé zvuky, když jsem se ale ještě naposledy projel bokem z výjezdu ze zatáčky, začalo to vydávat takové zvuky, že jsem na křižovatce radši vypínal motor, ať to nikoho kolem tolik neruší, po 2 km odstavil doma a později na laně do servisu. Celé to vzniko nefunkčním termostatem a nesledováním teploty vody. Takže nejprve pokusy se sháněním stejného motoru, později pokusy přesvědčit se, že motor z NA tam prostě půjde špatně a nakonec sehnán jiný motor. Zavezeno do servisu s motorem na sedadle spolujezdce a vyměněno. Jako vedlejší proukt se ukázala výměna silentbloků motoru a děravého chladiče. Když už byl motor venku, tak rovnou vodní pumpa, těsnění sání, výfuku, termostatu, termostat, svíčky, oil. filtr, olej Elf, no a chladící kapalina.
Spojka:Když už bylo auto rozebrané, bylo vhodné vyměnit spojku, protože by se co nevidět ohlásila. Po radě zdejšího člena, od kterého jsem ji chtěl koupit jetou, jsem ji poslal do Renovaku jen se zpáteční adresou a telefonem a šla na ni výkonnější směs HDS57 (slabší už prý ani nedělají, ptž dostali od dodavatele lepší podmínky), za 5 dní byla kurýrem doma. Původní set byl Exedy a přítlačák byl ve slušné kondici, tak tedy zůstal. Zastávkoval pomocný váleček spojky, takže na výměnu šel i ten.
Nápravy:V servisu jsem se lehce optal, zdali mi je orknou, když už to bude rozebrané. Čep řízení ko, na druhé sraně spodní čep ko, tři ze čtyř pružin popraskané.. Takže se to vyřešilo jednoduše - silentbloky PUR - podle mojí intuice a ohledávání asi snad IL, nové spodní přední čepy Moog, nové čepy řízení, nové excentry, výměna ramen. Renovace ramen a nápravnic, tedy písek, zinek, barva je v plánu později. Dále jsou tam 20mm podložky na dlouhých štěftech, tak jsem je tam nechal.
Podvozek:pružiny Eibach, tlumiče série.
Výfuk:Home made hrůza předchozího majitele - nicméně zvuk je celkem příjemný, pod 3 tisíce se auto chová kultivovaně a pak, když se dá plný, tak je to řev na celé kolo. To že tam bylo pár děr zpravila neodborná svářečská ruka - ne moje. Vizuálně tedy příšera i teď, ale na funkci to nemá vliv. Jako bonus jsem tomu dal nový katalyzátor (od osobního dvorního dodavatele motorů, místního skhaluz) samozřejmě starší, nicméně o jeden zdroj cinkání míň - a popravdě mi ten lezl na nervy nejvíc. Navíc je auto zase o kus blíže technická legal.
Foamectomy:Před tím jsem se pořád potýkal s tím, že jsem se musel sesunout dopředu a být na divně zakulacených zádech, když jsem se posadil pořádně, tak mi zase trochu překážel rám okna a foukalo na vlasy ( ne že by to vadilo, ale přece jen to chce lehký větřík a ne průvan sto km/h) Na sedačce je vyříznutá spodní část a díky tomu se sedí přesně tak, jak má, konečně vše v pořádku. A boční vedení, tedy to o čem se dá v rámci možností mluvit, se taky decentně zlepšilo.
Drobné opravy:Nová stahovačka levých dveří, výměna třetího brzdového světla, sundání černé fólie na zadním okně .....je v plánu vyklepnutí dvěří po něčím nešikovném parkování, nějaké drobnosti typu hlavice řadicí páky, která se od začátku protáčela a občas zůstala v ruce. Pak krytka spolujezdcova bagu.
Geometrie:Na doporučení zdejších členů v Hostivicích, velmi příjemný poměr výkon/cena. Vlastně skvělý výkon za fajn cenu.
-> Final touch:Umýt a trošku naleštit, někde jsem na netu našel domáci postup a) barevná leštěnka, b) tvrdý vosk, c) barevná leštěnka. Vzhledem k tomu, že člověk co mi leštil světla, tak jsem mu dal za úkol i lak (což krapet nezvládl) a ten vypadá fakt nic moc, tak bude postup: umýt, černá leštěnka 2x, tvrdý vosk, černá leštěnka a nechám tak.. Dále už jen nová lékárnička, trojúhelník a vesta. A plechovka VIFu. Tenhle krok ale bude až příští víkend, teď se musí auto na chvíli vrátit do servisu, protože mi ještě pár věcí nedodělali.
-> Výsledek toho všehoMomentálně je auto v kondici a nemusel bych se ho stydět prodat proti té zběsilosti, co jsem dostal do ruk. Ale není to v plánu..
-> Do budoucna se chystá:jako první tlumiče Bilstein sportive - na autě budou na konci srpna, tak už se těším. Dále zadní nápravnice, pískování ramen a podvozku, možná nosníky, stabilizátory, pak rovnou ošetřit všechny ramena a spodek auta. Ještě bude potřeba dodělat doraz pravých dveří, nejsou pro něj díry se závitem -předchozí majitel se přetlačoval při předjíždění s autobusem, když musel uhnout protijedoucímu autu, tak to tehdy odnesl pravý blatník, který převařovali až k prahu a světlo. Ještě bych chtěl vyřešit tlačítko na ovládání automatického vysouvání antény, není zas tak super potřeba jezdit po městě s rybářským prutem.
pak bych viděl jako dobrý krok sehnat klimatizaci, to by bylo fajn.
v blízké budoucnosti vznikne ze starého KO motoru stolek k televizi.
a dále v budoucnu výměna za NBfl 1,8, LSD, 6gear nebo až se zblázním tak NA ?
-> Edit:mezi tím, než jsem dopsal celý tenhle příspěvek jsem se začal zabývat myšlenkově jednou věcí.... že když už to bude v zimě všechno rozebrané, tak tam půjde zpátky swap a to K20. Zatím nevím, jak to přesně celé udělat, ale jsem ve stavu, kdy vím, jak předělat vanu, aby se tam vlez hřeben řízení a tuším, jak udělat mezikus mezi převodovku a motor a přivaření držáků motoru. Nemám ještě úplně představu o setrvačníku a co ale vůbec zatím netuším je jak to celé napasovat na elektriku. Pak individual svody a úprava sání, nejspíš bude potřeba i větší chladič. Převodovka by se zaměnila za 6 kvalt a dozadu by šel samosvor a možná větší převodový poměr. Když už by se z toho dělalo hardcore vozidlo, tak je ve hře nahrazení silentbloků vysoustruženýma "silentblokama" z delrinu. Tím asi padá chuť na pořizování 1,8.
To je zatím z progresu vše - začal jsem tuto sezónu jezdit teprve minulý týden, tak si to teď chci pořádně užít.