Ahoj, už to bude měsíc, co jsem se stal majitelem MX-5. Věděl jsem, že se určitě půjdu do NB, případně NBFL se silnějším motorem. Nakonec jsem tedy skončil u 10th Anniversary z roku 1999. Po měsíci musím konstatovat, že to byla skvělá volba a užívám si každou jízdu, naladění podvozku je perfektní a jízda po okreskách dostala hned jiný rozměr. Spíše si říkám, proč jsem si MX-5 nekoupil daleko dříve (doposud jsem jezdil s Focusem II 1.6 Ti-VCT).
O Miatách se toho všude napsalo spoustu a nejspíše tento text bude vypadat jak přes kopírák. Proto bych rád přeskočil to, jak si třicetiletý racionálně uvažující muž pořídil druhé (víkendové) auto čistě na zábavu, a nebyl pouze otrokem dnešní konzumní a uspěchané doby. Ale ne, to bych vás ochudil o pár zajímavostí...
Tento rodster bych si nejspíše nekoupil, kdybych už od mala neměl zálibu v autech. Moje začátky sice spojuje hraní videoher, nicméně z arkádových závodů ala Need for Speed jsem začal holdovat okruhovým simulátorům (GT, LFS, GTR, iRacing, AC), které jezdím zhruba 15 let. Doposud to byl jediný možný prostředek (a zejména finančně velmi dostupný), jak zažít adrenalin a zprostředkovat požitek z jízdy, pokud pominu občasné navštívení motokár.
Pak už stačilo pouze pár denodenních dotazů od kolegy v práci "Tak co Aleši, kdy bude víkendovka?" Auto JSEM sice měl a dokonce jsem byl s jeho jízdními vlastnostmi poměrně spokojen - taky co by ne, na dojíždění do práce, nákupy a občasné výlety po okreskách ten Focus II stačí. Otázkou však bylo, zda nechci něco více. A bylo jasno - BUDE VÍKENDOVKA!
A tak začalo hledání kabrioletu, který by měl být poměrně dostupný, obratný, zábavný a mít zadní náhon se samosvorem. Když jsem dal tuto formuli dohromady, tak mi tak nějak vypadlo "Miata is always the answer". Shodou okolností měl jeden kamarád NBFL a po svezení bylo rozhodnuto - CHCI MX-5!
Zhruba asi měsíc nato jsem našel inzerát, který mě opravdu zaujal. Jednalo se o výroční verzi - 10th Anniversary a podle sáhodlouhého textu, co vše bylo na autě vyměněno a vylepšeno jsem o nabídce začal uvažovat a na vůz se jel s kolegou podívat. Po svezení nám oběma spadla čelist. Auto bylo skvěle naladěné, neuvěřitelně drželo a komunikovalo skrze volant, solidně brzdilo a přitom bylo snad více pohodlné, jak kamarádova neupravená NBFL. Na místě jsem se dozvěděl, že auto jezdilo ELIT MX-5 cup, tak jsem trochu znejistěl. Nicméně po důkladné prohlídce a ani po roce užívání jsem nepřišel na nějaký výdrb, ba naopak vše je ve velmi dobrém stavu a hodně částí je vylepšeno oproti tomu, jak vyjelo z továrny.
Dostáváme se tedy k samotnému vozu. Jedná se o limitovanou edici (vyrobeno 7500 kusů), kterou hned prozradí patnáctipalcové kovaná kola z leštěného hliníku a modrá barva Sapphire Blue Mica. Oproti standardním 1.8 verzím s výkonem 103 kW je zde jiná převodová skříň s šesti rychlostmi a krátkým převodovým poměrem (3.909). Dále je vybavena OEM tlumiči Bilstein (vyměněny za B6), lepším ozvučením nebo interiérem laděným do modré barvy.
Tak to by byl základ a teď samotné úpravy. Jak už jsem zmínil, auto pohání sériová osmnáctistovka, které dýchá skrze KN typhoon kit. Ve spojení s laděným koncovým dílem výfuku od Remusu vzniká při zátěži příjemný bariton, který graduje s otáčkami. Prosvištět takový tunel na vytočený třetí rychlostí stupeň je hudbou pro (d)uši. Na druhou stranu pokud se jede klidně, tak je zvuk výfuku nenucený a příjemný, zkrátka žádné nepříjemné rezonance nebo hučení znepříjemňující delší jízdu se nedostavují. Myslím si, že sání mohlo přidat pár poníků nahoře a větší chuť se vytáčet na úkor úbytku kroutícího momentu v nízkých otáčkách. Ano výkonu by se někdy hodilo více (dá se řešit kompresorem), ale i tak se dá poměrně svižně (což se o 1.6 NB/FL říci úplně nedá) a HLAVNĚ s úsměvem od ucha k uchu. Dále je na motoru zaslepeno EGR, ať se zbytečně nezanáší sací paroží, a jsou osazeny iridiové svíčky Denso IK20. Protože s autem jezdím hlavně během sezóny a bývalý majitel lil plnou syntetiku 10W-60, tak jsem u tohoto oleje zůstal. Na 1000 Km při ostřejší jízdě si to vezme tak deci, max dvě. Chladící kapalina se rovněž neztrácí. Průměrné spotřebě devět na sto není co vytknout. Delší trasy se dají svižně projet ve 2 lidech a plném autě i pod 8 litrů a pokud jedu ostře, tak se málo kdy dostanu za hranici 10 l.
Velkou devizou MX-5 je bezesporu podvozek. Dvojitá lichoběžníková ramena na obou nápravách a excentrické šrouby ramen umožňují nastavit geometrii dle vašeho gusta. Přidejme k tomu lepší podvozek - v mém případě jednoplášťové tlumiče Bilstein B6, zkrácené pružiny od Eibachu na míru (snížený PRO KIT) a polyuretanové uložení všech ramen, a vniká tak zajímavý koktejl. Ten je podpořen tužšími stabilizátory HR na přední a zadní nápravě a stejně tak přední (10AE) a zadní rozpěrnou tyčí (COBALT). Rollbar od CYBULu se také lehce podílí na zvýšené tuhosti šasi. V budoucnu jsou v plánu ještě frame rails a tužší dorazy dveří. Celkově mám u aut rád pokud možno neutrální, lehce přetáčivé chování, kdy se dá vše modulovat plynem a korekcemi řízení - a toto vše mi má MX-5 nabízí (kompletní nastavení GEO najdete níže). O komfortním svezení na rozbitých okreskách sice nemůže být řeč, ale k tomu nebyla stejně žádná MX-5 předurčena. Ještě se mi však nestalo, že bych slyšel nějakou tupou ránu od podvozku nebo chytl nějaký větší ráz. Stačí se tedy vyhýbat testovacím polygonům a komfortu není co vytknout.
Podvozek by nefungoval bez pořádné trakce při akceleraci, průjezdech zatáčkami a brzdění. No a tady bych zatím viděl asi největší současnou slabinu, která je ovšem lehce řešitelná. Na lehkých patnáctipalcových ráfcích jsou obuty pneumatiky Toyo T1-R v rozměru 195/50. V kombinaci poměrně úzkého ráfku (6 palců) a měkké bočnice se lehce zpožďují povely z volantu a pneumatiky se stávají nejslabším článkem celého podvozku. V blízkém horizontu chci zkusit Bridgestone RE002, které by měly ve stejném rozměru poskytnout jak lepší grip, tak tužší bočnici. Brzdám nemám moc co vytknout, na brzdový pedál je sice vyžadováno vynaložit větší tlak (slabší posilovač), ale ve výsledku je to spíše výhodou. Brzdění je tak lépe modulovatelné a ABS se aktivuje až při ostrém brzdění přes nerovnosti. Pokud se namontují lepší kotouče a desky (DS2500), tak Miata brzdí na svou váhu obstojně.
Momentální konfigurace:Motor: Stock ECU @ 14° BTDC + KN typhoon kit + Magnecor KV85 + NGK ZFR6F11 + EGR off + cold air intake (JEDETEO)
Pohon: eXtreme Clutch stage 1 (swap z 1.6) + RPC odlehčený setrvačník 1.6 + převod OEM 10AE 3.909 + LSD Torsen
Výfuk: Sériové svody, kat a střed + zadní tlumič Remus
Chlazení: chladič oleje s termostatem, TurboWorks 30mm chladič vody, SKIDNATION coolant reroute, termorad highflow 88°C termostat, případvné budíky teploty oleje a vody
Podvozek: Bilstein B6 + Eibach-Pro-Kit (snížený) 5530001 / 5530002 + SKIDANATION framerails + Powerflex silentbloky na nápravách + Stronglex 80 sHA diff + stavitelné stabilizátory HR + zadní rozpěrná tyč COBALT + 10AE rozpěry
Karoserie: CYBUL rollbar + OEM lip + Kenauto Taikan Door Bushings + homemade centrál s vysřelovací dálkou a odskokem kufru
Interiér: IL Motorsport pedály + řadička, rádio Kenwood s BT
Brzdy: Předek - Brembo Sport vrtaný 250mm + Hawk HP+ / Zadek - Brembo + HawkHP+ + Goodridge hadice + Brake stopper + MOTUL RBF 600 Racing
Kola: 10AE Enkei R15 6j + Yokohama AD08R 195/50
Oleje: Motor Valvoline VR1 5W-50, převodovka Valvoline Gear oil 75W-90, diferenciál Mobil1 LSD 75W-90
GEO - Předek:
záklon: +4.5°
odklon: -1.4°
sbíhavost: 0
Přední stabilizátor - měkké nastavení (1/2)
GEO - Zadek:
odklon: -1.6°
sbíhavost: 1/16 = 0.15°"
Zadní stabilizátor - měkké nastavení (1/3)
Provedené úpravy / servis:- H4 žárovky Philips Extreme Vision (11.9.2016)
- Čištění a impregnace střechy Renovo (22.11.2016)
- ILM pedal set (24.21.2016)
- Přední brzdové desky BOSCH a výměna prachovky levého třmenu (22.3.2017)
- Výměna olejů - Valvoline 10W-60 VR1Racing + filtr, Valvoline 75W-90 Gear Oil, Castrol 75W-140 Syntrax Limited Slip (148 600 / 22.3.2017)
- Výměna spojkové a brzdové kapaliny (22.3.2017)
- Ruční rozleštění a konzervace laku svépomocí (1.4. 2017)
- Autorádio Kenwood KDC-X5100BT, Bluetooh+ HF, USB, Spotify connect (8.5. 2017)
- Nová autobaterie Varta Silver Dynamic 52Ah / 520A (16.5.2017)
- NOSNÍKY MOTORU (20-22.5.2017)
- Nová spojková, servo \Dextron 3\ a chladící kapalina \zelená\ (21.5.2017)
- Výměna řízení, silentbloků motoru (starší nepotrhané) (21.5.2017)
- Nové spojkové ložisko, výměna pomocného spojkového válce (21.5.2017)
- Nové ložisko setrvačníku (21.5.2017)
- Zaslepení EGR, vyčištění váhy vzduchu a KN filtru (22.5.2017)
- Cybul rollbar (23.5.2017)
- Utěsnění spoje výfuku se svody / nové štefty (31.5.2017)
- Výměna SPZ žárovek za LED (31.5.2017)
- OEM lip (PL) (4.8.2017)
- nová spojková hadice HEL performance, vrchní (14.8.2017)
- M8 windschoot pro rollbar (25.8.2017)
- KenAuto Taikan door bushings (20.9.2017)
- Voskování nosníků a dutin (29.9.2017)
- Detailní čistění interiéru, ošetření kůže (29.9.2017)
- Čištění a impregnace střechy Renovo (01.10.2017)
- frame rails SKIDNATION (14.10.2017)
- Shifter rebuild kit \Mazda\ 14.10.2017)
- Přechod na Valvoline VR1 5w50, filtr BOSCH (153 000 / 14.10.2017)
- Budíky Depo Racing Peak (olej + voda) (24.12.2017)
- Nové pneumatiky AD08R 195/50 R15 (01.02.2018)
- Nové kabely Magnecor KV85 (30.3.2018)
- Nové svíčky NGK ZFR6F11 Long Reach (30.3.2018)
- Odskok kufru (plynová vzpěra) (8.5.2018)
- coolant reroute (SKIDNATION) + Motorad highflow termostat 88°(21.6.2018) @ JEDETO
- chladič vody 30 mm + výměna chladící kapaliny + aditivum (21.6.2018) @ JEDETO
- chladič oleje s termostatem + dolití oleje cca 1L (21.6.2018) @ JEDETO
- Výměna oleje diff - Mobil1 LSD 75W-90 (21.6.2018) @ JEDETO
- instalace budíků DEPO Racing pro měření teploty oleje a vody (21.6.2018) @ JEDETO
- rozvody, pumpa, těsnění (21.6.2018) @ JEDETO
- 14° BTDC mod (zvýšení předstihu) (21.6.2018) @ JEDETO
- Instalace předních desek HAWK HP+ a výměna brzdovky za MOTUL RBF 600 Racing (21.6.2018) @ JEDETO
- tvrdší silentbloky motoru Mazdaspeed (21.6.2018) @ JEDETO
- polyuretanové silentbloky diferenciálu - Strongflex červené (80 ShA) + dopasování / dotažení PPF, montáž chybějícího PPF šroubu (21.6.2018) @ JEDETO
- seřízení vůlí pedálů (spojka, brzda, plyn) (21.6.2018) @ JEDETO
- vyčištění volnoběžného ventilu (21.6.2018) @ JEDETO
- přenastavení zadního H&R stabilizátoru (medium >> soft) (21.6.2018) @ JEDETO
- Centrální zamykání, vystřelovací klíče, odskok kufru (1.8.2018)
- Automatické dojezdy oken (1.8.2018)
- Výměna oleje 5W-50 Valvoline VR1, filtr MANN, kontrola podvozku po dovolené v Rumunsku (7.9.2018)
- Cooling plate (Destructor) (1.11.2018)
- Brake stopper Jass Performance (6.11.2018)
- Zadní desky Hawk HP+ a výměna brzdovky (19.5.2019) @ JEDETO
- Výměna chladící kapaliny (19.5.2019) @ JEDETO
- Sport spojka 1.6 Xtreme clutch stage 1 (19.5.2019) @ JEDETO
- odlehčený setrvák 1.6 RPC (19.5.2019) @ JEDETO
- Real cold air intake (19.5.2019) @ JEDETO
- Nové pneumatiky Federal 595 RS-R 195/50 R15 (10.08.2019)
V plánu:- oprava čila budíku vody, asi problém v elektrice
Možná někdy:- Přečalounění volantu, řadičky a loketní opěrky ve Volantechu
- Racing beat 4-1 svody NBFL + středová část výfuku + sport cat
- lehká 15x7 ET25 kola cca 6kg max