Počasí teď rozcuchávání vlasů moc nepřeje a tak člověk přemýšlí, repapituluje a zároveň plánuje - přijde mi to někdy jako nekonečný proces.
Z plánů uvedených výše jsem prozatím zrealizoval "pouze" gumařinu. Uvozovky jsou v tomto případu na místě, protože ty gumy jsou
jedním slovem krutopřísně úžasné (dobře, tak dvě slova). Čekal jsem, že bude grip na jiné úrovni, ale tak velký rozdíl jsem opravdu nečekal. Tam kde se T1-R začaly hrnout, AD08R drží tuhá bočnice. Reakce na změnu směru je téměř okamžitá, bez onoho želé projevu. Těžko říct, zda je to tím, že to byly první projížďky po zimě a hned s novými pneu, ale zdá se mi, že i do volantu proudí více informací. No a pokud se jede fakt hrana, tak gumy stále drží, drží a drží. Průjezdy jsou rychlé, stabilní. U T1-R bych se stejnou nájezdovou / průjezdovou rychlostí už jel buď bokem a nebo rovnou skončil v pangejtu. Zkoušel jsem to i párkrát "poslat" s očekáváním monstrózního boku (dobře, lehkého vybočení zadní nápravy
) a Yokohamy držely jak přibité. Zkrátka limit je někde jinde a gumy jsou více na čistou stopu než nějaké blbnutí. Nějaké boky se dají očekávat až ve vyšších rychlostech, které
vyžadují i lehké přeprogramování uvažování ze strany řidiče.
No vlastně jsem toho stihl už více. Mám za sebou poměrně důležitou aktivitu - STK. Nechtěl jsem nic nechat náhodě a tak jsem se objednal na místa, kde se zbytečně nesnaží hledat problém za každou cenu a posoudí stav vozu dle zdravého rozumu. I tak nepředstírám, že jsem měl trošku vítr z emisí a rollbaru. S předstihem jsem tedy zajel na (mé první) emise, kde nastal lehký zádrhel. Prvně technik nevěděl, že MX-5 rv.99 nemá OBDII, takže celý protokol musel dělat znovu. Pak tedy nic nezapojoval, pouze připožil na motor čidlo na otáčky a začlo se měřit (auto jsem předtím krásně projel a měl natankovanou 100ku). Z výfuku nešla vidět pomalu ani pára nic, tak jsem doufal v dobré čísla a ta se i ukázala. Byl tu ale jeden háček. Emise sice téměr nulové, ale lambda o pár setin výše (mimo rozmezí). A tak začal komentovat technik otevřené sání, že je to vždy problém, tak jsme přivřeli kapotu a po chvíli lambda v normě, ale emise moc vysoké. Takže nastalo několika supňové túrování motoru, dokud to nevyšlo dle norem. Každopádně je úsměvné, že i když jsou emise v pořádku (lepší než v tabulce), tak stále bazírují na lambdě (jak kdyby jim to nemohlo být jedno). Tak či tak si odvážím krásný bílý list se zelenou nálepkou a to je podstatné.
Sebevědomí stoupá a říkám si, že technická už bude v pořádku. Další den přijíždím na stanici, najedu nad jámu a technik hned kroutí hlavou a cosik brblá. Jdeme společně dolů zatímco už vytahuje metr a cosik měří. Bezprostředně se potom ptá, jestli je auto snížené a že me takto na válce nepustí. Tedy s dovětkem, že se bojí, že mi válcová zkušebna prorazí vanu. Přesouváme se k válcům a začně ukazovat na výstupek uprostřed, který by opravdu mohl dělat problémy. I když to chápu, tak přichází nával horka, prostě panika, mozek už chroustá veškeré možnosti i tu, že prostě technickou s takovým snížením nikde v ČR nedám. Tehnik naštěstí zmiňuje, že jsou i zkušebny, kde je motor válců na boku a ne uprostřed (tudíž není takový problém se světlou výškou) a hned vracel zaplacenou částku.
Říkám si ok, beru telefon, obvolávám... no abych to nějak zkrátil, tak ne všechny zkušebny jsou takto upraveny a človek může narazit (a to doslova). Já jsem naštěstí pak našel jednu vhodnou stanici, kde nebyl problém a technik i lehce zavtípkoval, že to může jít ještě o 2 cm dolů a možná ani nezůstanu viset na válcích (dělají i supersporty atd..). Ve výsledku nebyl rollbar problém, ani polyuretanové silentbloky. Pouze se ptal na tlumiče, že jsou tam žluté a že by měli být černé. Tak jsme mu začal vyprávět o mojí edici (byť tam mám úplně jiné tlumiče, téže barvy) a hned byla celá návštěva kontroly spíše pohodovým pokecem někdě u piva než peskováním o nepovolených úpravách. Ukázka toho, že někde existuje i zdravý rozum.
A teď k plánům:Jestli bude další týden pekně tak se udělají přední desky, komplet závovní brzdovka, kabely a svíčky.
No a pak o týden, nebo dva později nás čeká velký pitstop u Jaggyho (jedetoshop.cz). Čekají nás následuj-ící servisní úkony a úpravy:
- Coolant reroute (SKIDNATION) + Motorad highflow termostat 88°+ výměna chladící kapaliny + aditivum
- Chladič oleje s termostatem + dolití oleje cca 2L (zvýší se celkové množství náplně)
- Intalace budíků DEPO Racing pro přesné měření teploty oleje a vody
- Rozvody + pumpa (jestli bude potřeba tak se vymění i těsnění a gufera)
- 14° BTDC mod (zvýšení předstihu)
- Tvrdší silentbloky motoru Mazdaspeed
- Polyuretanové silentbloky diferenciálu - Strongflex červené (80 ShA) + dopasování / dotažení PPF (při brždění motorem se ozývají vibrace)
- odebrání nádobky s aktivním uhlím
Pak to teprve bude podle mých představ připraveno na sezónu 2018. Doufám, že stihnu aspoň 3-4 trackday (nejenom Mýto) a snad klapne i to Rumunsko