K: výstuhy na NA

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod flyingislife » 24 úno 2018, 01:26

Aj napriek tomu, že s väčšinou súhlasim, musím trochu oponovať, viezol som sa napr v NB s rôznymi úpravami a naozaj to bolo auto o poznanie tuhšie. Na pekných cestách rozdiel nepoznať, ale ak som prešiel nejakú nerovnosť hneď bolo cítiť že auto sa toľko nechveje, a o to mi práve ide, aby tie rany od cesty bral podvozok a nie karoséria.
NO a práve tá efektivita rôznych výstuh ma zaujímala, je napr. pekné mať rozpernú tyč pod kapotou, ale asi ak nie je uchytená aj k firewallu, tak to nebude tak efektívne atď.
Tie raily ako som písal, nerád by som robil diery do podlahy, ak je možné tú tuhosť nahnať inak. Ak ale nebude iné vhodné riešenie, resp. sa nájde niekto s rovnakou NA ako ja na sériovom podvozku ale s railami a budem mať z toho jednoznačne lepší pocit, tak do nich pôjdem...
Problém týchto úprav ale je ten, že je to všetko len o "pocitoch", a tie sa tu bohužiaľ na rovnakú úpravu diametrálne líšia.
1991 MX-5 NA 1.6 116hp
flyingislife
 
Příspěvky: 226
Registrován: 21 zář 2014, 18:38
Bydliště: Ivanka pri Dunaji / Košice

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod mojžo » 24 úno 2018, 09:51

Treba ale brať do úvahy že NB je od výrobcu tuhšie ako NA.

minulý mesiac som sa viezol v zdravej NA96 NA sériových kolesách a hneď potom tú istú trasu na zdravej NB na tom istom rozmere 185/60R14.

A naozaj, aj ja, čo som lekvár, som cítil že NB je pevnejší voz
Uživatelský avatar
mojžo
 
Příspěvky: 919
Registrován: 12 úno 2013, 13:12
Bydliště: Košice, SK

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod AndrewG » 24 úno 2018, 12:57

ja zase nezabudnem ako som sadol do cavanovej NBfl ktora mala hardtop(nie na pevno) a butterfly brace, a rozdiel som poznal okamzite po prejdeni prveho "najazdu" na obrubnik alebo retarderu/diletacie. Kto to neciti tak ma asi v riti motyku :-D
Prudku zmenu tuhosti a ziadnu vizualnu zmenu prinasa seam welding, to ale nie je zrovna pre kazdeho, nasleduju korektne navrhnute doorbars integrovane do Rollbaru) butterfly brace ....tieto upravy vyztuzia kriticke miesto "Učko" ktore je utvorene v mieste dveri, tym ze mazde chyba pevna strecha. Uz len na pohlad je teda jasne, ze cim vyssie do dveri doorbars budu, tym to zvýši pevnost kasne v krute, na krut je napr NC oproti NA takmer 2x tuhsia, a dôvod je jasny podla mna kazdemu kto otvori dvere na NA vs na NC. Na NC prekracujete 15cm prah, na NA asi 8cm prah a uz tu vznikli velke zlepsenia...

pre porovnanie, sportove auto z dôb NA, E36 M6 je 2.5x tuhsia v krute a to je auto so strechou. Dnešné autá sú 6-8x tuhšie ako NA úplne bežne.
Napr. take Ferrari 458 italia spider je skoro 6x tuhsia ako NA hoci je to roadster, aj ked s neporovnatelne inou konstruciou, avsak coupe 458 je o 30% tuhsie.
Velky brat mx5 S2000 je tuhsia o 45%.

zaujimave je, ze napr NBfl sportive je o 20% tuhsia ako NB pred face (ze by aj vdaka tej smiesnej vyztuhe na podvozku?), NBfl bez sportive, len o cca 5%,
kým NB je len o 1.3% tuhsia ako late NA resp. cca 7% tuhsie oproti skorim NA. Opat je otazkou, ake upravy môžu za nárast tuhosti pri NA samotnom, narast tuhosti o 5% iba vdaka zadnej vyztuhe napravnice a vyztuhe medzi pasmi mi pride celkom slusna.

PS: moja vysnivana Giulia ma tuhost 35000 Nm/stupen, NA ma necelých 5tis, zaujimave je ze aj taka Alfa 159 ma velmi vysoku hodnotu 31500Nm/stupen
AndrewG
 
Příspěvky: 2284
Registrován: 19 bře 2013, 21:58

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod buteo » 24 úno 2018, 13:50

Taky je třeba si uvědomit, že NA byla konstruována v osmdesátkách, tedy zhruba před 35 lety. Tehdejší možnosti, ale taky požadavky se s dneškem vůbec nedají srovnávat. A potom se stejný základ postupně už jako NB z hlediska tuhosti vylepšoval. Ale skutečný posun v tuhosti přinesla až odlišná konstrukce NC, jak píše AndrewG.
Ono to také souvisí s postupně rostoucí hmotností. První NA měla tuším hodně pod 1000 kg, pak šla hmotnost postupně nahoru. Síly, které šasi namáhají, jsou u street-aut přímo úměrné hmotnosti auta.Takže čím větší hmotnost, tím je potřeba tužší šasi, aby se nezhoršovalo chování vozu a pocity posádky.
Při vážnějším track-využití pak namáhání šasi dále výrazně zvýši podstatně vyšší dosahované příčné a podélné síly, proto je tam potřeba max.možné tuhosti šasi bez diskuze.
A ještě jeden aspekt musí konstruktéři respektovat: bezpečnost při narazových zkouškách. Hlavně kvůli čelnimu nárazu musí být předek auta měkčí, než by bylo pro samotnou tuhost karosérie (torzní a ohybovou) přiznivé.
buteo
 
Příspěvky: 928
Registrován: 23 úno 2012, 14:02

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod flyingislife » 24 úno 2018, 18:21

Tie % sú veru zaujímavé,
tak ja som sa rozhodol, že ako prvú vyskúšam túto výstuhu:
https://race-shop.sk/sk/rozpery/51959-m ... lpika.html
Prípadne, má niekto tip na niečo z tohto, čo by mohlo priniesť nejaký znateľný rozdiel?
https://race-shop.sk/sk/3888-rozpery?cf ... a&cf_2=MX5
1991 MX-5 NA 1.6 116hp
flyingislife
 
Příspěvky: 226
Registrován: 21 zář 2014, 18:38
Bydliště: Ivanka pri Dunaji / Košice

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod AndrewG » 24 úno 2018, 19:06

pre pana, za 20e ti tu rozperu preda snad hoci kto kto ma uz v aute rollbar, mozno ju mam niekde aj ja pohodenu. ak by som ju nasiel je tvoja, za 6plechoviek urpinu ;-)
AndrewG
 
Příspěvky: 2284
Registrován: 19 bře 2013, 21:58

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod flyingislife » 24 úno 2018, 19:34

No samozrejme ceny su tam riadne, ale maju tam slusny vyber. Ak najdes, rad ju kupim od teba, dikes
Preto som tu dal aj inzerat ale nikto nic moc neponuka :)
1991 MX-5 NA 1.6 116hp
flyingislife
 
Příspěvky: 226
Registrován: 21 zář 2014, 18:38
Bydliště: Ivanka pri Dunaji / Košice

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod spacekiller » 24 úno 2018, 20:20

Přihodím taky něco ze svých dojmů :) Mám NA 1.6 1990, tedy původně bez výztuh. Dozadu jsem dal výztuhu na nápravnici od IL (uchycená cca uprostřed výšky) a dopředu také spodní rozpěru od IL. Tu přední spodní rozpěru jsem opravdu poznal, zvýšila se mi odezva řízení. Zadní výztuhu nemůžu moc posoudit a rozdíl s rollbarem si nevybavím, ale určitě je to tužší.
NA6 90' Mariner Blue "SC" - Eaton M45 + IC, MegaSquirt II, Momo Steering wheel
spacekiller
 
Příspěvky: 54
Registrován: 24 zář 2013, 12:56

Re: K: výstuhy na NA

Příspěvekod Stone7558 » 25 úno 2018, 21:49

čauves má někdy spodní výstuhu, mezi napravama a kastlí? Viz obr.

Díky

Mam Cobalt výfuk, takže se ten rám musim upravit, protože středovej tlumič výfuku je moc velkej. Respektive dělal někdo nějakej custom rám, výstuhu?

Díky
Přílohy
W2Ea2Mk 2.jpg
Mx-5 NA 1,8 RED
Uživatelský avatar
Stone7558
 
Příspěvky: 274
Obrázky: 0
Registrován: 29 pro 2015, 22:44

Předchozí

Zpět na Inzerce/bazar

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Seznam a 77 návštevníků