jarka NB 1998

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod jarka » 27 srp 2018, 09:34

Jsem pořád dumal nad reálným vlivem hmotnosti kol na rychlost auta, až jsem si nakonec pořidíl 10Hz datalogger k racechrono a šel jsem to testovat na okresky. Výsledek mě dost překvapil, podle všech internetových mouder jsem čekal, že podstatně lehčí kola (Kosei K1-TS s NS-2R 185/60R14 ... 12.2kg) budou minimálně na rovince výrazně rychlejší než širší a těžší (oem Enkei 6J s RS-R 595 205/50R15 ... 16.6kg). Přes 4kg na kole (celkem na rotačních hmotách skoro 18kg!) a větší odpory širší gumy (aero i tření)! Pocitově se to sice tak chová a auto je daleko živější, měření ale ukazují něco trochu jinýho. Po 2km zrychlování na dálnici do mírnýho kopce a v mírně zatáčkovité pasáži byl rozdíl 4kmh ve prospěch užších gum (182 vs 186kmh), grafy zrychlení jsou pro obě gumy ale takřka totožné.

Při testu v technické pasáži (hodně esíček na 2ku a 3ku a dvě zrychlování někam lehce za 100kmh) byl výsledek ještě překvapivější. Větší grip širších gum znamenal větší rychlost v zatáčce a na výjezdu při velmi podobným zrychlení a na 2km trati do kopce byl rozdíl ve prospěch širších a těžších gum skoro 2,8s. Největší rozdíl, ale opět jen pocitovej je při brždění, kdy těžší kola mají větší setrvačnost a nebrzdí to tak, ale měření ukazují, že zpomalení je stejně rychlý.
23tis. km ... 12,4 l
jarka
 
Příspěvky: 213
Registrován: 29 říj 2015, 00:22

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod buteo » 27 srp 2018, 10:44

Holt furt platí:
Šedivá je teorie a zelený strom praxe! ;)
buteo
 
Příspěvky: 928
Registrován: 23 úno 2012, 14:02

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod Renee » 27 srp 2018, 11:04

Tuhle bombu až hodíš na fanklubu tak to tam budou moct rovnou zavřít
1993 NA 1.6 85kW. 6q, 4.1 torsen, MeisterR. How did that happen?
Renee
 
Příspěvky: 961
Registrován: 18 čer 2016, 09:29
Bydliště: Praha

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod jarka » 27 srp 2018, 11:29

Rene: ok už mlčím. ;)
23tis. km ... 12,4 l
jarka
 
Příspěvky: 213
Registrován: 29 říj 2015, 00:22

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod TeeJay » 27 srp 2018, 11:35

Ono aby to bylo vypovídající, tak by bylo třeba, aby to byly stejné gumy ideálně stejného stáří a nájezdu na různých discích.
Druhá věc je, jak přesný je ten data logger, který spoléhá na přesnost GPS v mobilu - asi to taky nebude taková hitparáda, aby se tím daly měřit zlomky vteřiny. Takhle je tam příliš mnoho faktorů, co výsledek mohly dost zásadně zkreslit. Možná udělat stejnej test desetkrát a k výsledkům přidat rozptyl hodnot, aby bylo jasné, jak moc vypovídající výsledky jsou, ale místo zábavy by to byla dřina. :)

Nicméně myšlenka je jasná, honba za co nejnižší váhou kol ke zrychlení nepovede a když už, tak ne zásadně. Nic jiného jsem ani nečekal. Ale jak sám píšeš, pocitově je to s lehčími koly lepší :)
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod vhml » 27 srp 2018, 11:38

Rozdíl lehčích kol se projevuje hlavně na podvozku v rámci neodpružených hmot.
Měření máš částečně zkreslené použitím různých pneumatik, kdy by z toho jinak lehčí kolo vyšlo vždy jako vítěz ( pokud by to vůbec bylo v měřitelných rozdílech ). Pořád ale platí, že halíře dělají talíře. Tady kilo na kolech, tamhle kilo na něčem jiným a ono se to posčítá. Jedinou úpravou na motoru taky nedosáhneš ničeho.
Ale samozřejmě 90% internetových vypravěčů beztak pozná hovno :lol:


Jakej čas máš vlastně nejrychlejší v Mostě? Jsem koukal na video, žes měl našlápnuto pod 2 minuty. Já se dostal jen na 2:09 , ale byl jsem tam jen jedinkrát loni na pdozim a bylo sotva 10 stupňů.

Jinak ten 10Hz datalogger je vlastně co? Že to má větší snímkovací frekvenci GPS než telefon?
vhml
 
Příspěvky: 1070
Registrován: 28 črc 2015, 12:11
Bydliště: Chodsko

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod jarka » 27 srp 2018, 11:50

Jo taky tam vidím spoustu faktorů, který jsem nevzal v úvahu, ale čekal jsem že takovýhle kg budou na lehký miate znát daleko víc. Přesnost samo není bůhví jaká, ale start a cíl to trefi celkem presne, i jsem to měření opakoval. Jen jsem čekal něco úplně jinyho a dost mě to překvapilo.

Vhml: to jsi asi viděl starý videa s ctr, s miatou jsem se zastavil na 2:08 a ani boha nemůžu přijít na to kde ještě něco ubrat. Ale jezdil tam nějaký kluk s nd a měl prý jen filtr a semi a jezdil časy kolem 2:01-03.
23tis. km ... 12,4 l
jarka
 
Příspěvky: 213
Registrován: 29 říj 2015, 00:22

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod jarka » 03 led 2019, 15:27

Pokud by měl někdo výhledově zájem, tak zvažuju že bych prodal alu Kosei K1-TS (R14x6J, ET38, váha 4.2kg) - samozřejmě jsou rovný a neponičený jen zaprášený. Na kolech je obuta stará sada NS-2R (185/60R14) - na dojetí, max tak na track-day. Cena 10tis, více info do SZ.
23tis. km ... 12,4 l
jarka
 
Příspěvky: 213
Registrován: 29 říj 2015, 00:22

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod jarka » 26 dub 2019, 21:54

Přes zimu proběhlo pár drobných upgradů, který měly zase jen malinko mazdičku vylepšit (všechny detaily jsou v prvním příspěvku). Hlavně dostala nové 7" R15 oz ultraleggera, aby byly gumy správně natažený. K tomu komplet desky DTC-30 (stále na originál kotoučích, který už mají najeto 50tis km a mají 19,6mm na tloušťku - nechápu z čeho to je, že to neubývá) a proběhlo malý odlehčení. Hlavně jsem asi konečně doladil podvozek tak, aby si rozuměl s tvrdýma stabíkama - v ostrých vracečkách se přizvedávalo vnitřní kolo a svor málo svoroval. Teď jezdím zadek tvrdší o cca 10 kliků než předek a je to o hodně lepší (inspirace z nastavení ND u corners.cz na jejich webu).

Docela malý změny, ale když jsem byl auto testovat v Mostě na ježdění s corners.cz, tak se podařilo zlepšit čas o 3s. Nejdřív jsem myslel, že mám špatně nastavený race-chrono a měří kraviny, ale nakonec ne :) : Most (2:04,98). Trochu to přičítám nagumovanýmu novýmu asfaltu s lepším gripem a menšímu tlaku v gumách (po dojetí měly jen 1,85b). Prostě se to všechno sešlo. Halt další bomba (sorry Renee ;) ).

vhml píše:Jinak ten 10Hz datalogger je vlastně co? Že to má větší snímkovací frekvenci GPS než telefon?

Je to tento gps logger: https://www.garmin.cz/download/file/279789, přes bluethoot se spojí s telefonem a pak klasika racechrono, funguje to překvapivě dobře.
23tis. km ... 12,4 l
jarka
 
Příspěvky: 213
Registrován: 29 říj 2015, 00:22

Re: jarka NB 1998

Příspěvekod Destructor » 27 dub 2019, 20:26

Ahoj. Ohledně té baterky, máš s tím zkušenost nebo ti někdo, kdo tomu rozumí doporučil jakou vybrat? Koukal jsem na cenu a už jsem vyhodil víc peněz za míň kilo dolu. Akorát mám strach, jestli nehrozí, že mě to nechá někde na holičkách.
Destructor
 
Příspěvky: 123
Obrázky: 1
Registrován: 08 úno 2017, 07:39
Bydliště: Okolí Hořovic

PředchozíDalší

Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 275 návštevníků