Marťas ND1 2.0 SC

Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!
Pravidla fóra
Co člen fora a jeho vůz, to jedno téma. Pochlubte se svými "kráskami"!

Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Martin_K » 01 lis 2021, 19:54

mx5 side2.jpg
NDčko jsem koupil v roce 2018 v showroomu německého dealera. Velmi výhodná německá výprodejová cena verze ND1. Top verze s Bilsteiny a Recaro sedadly. U auta bylo navíc nainstalováno příslušenství od ATH Hinsberger, a to konkrétně lištového programu, zadního tlumiče výfuku a 18“ kol.
Postupně jsem ji od 2018 v několika krocích modifikoval do dnešní podoby a stavu.

Aktuální výčet klíčových úprav:
1) Supercharger Edelbrock s menší řemenicí 2,625“
2) Airbox Mishimoto
3) Olejový chladič Mishimoto
4) Výkonější Alu vodní chladič Koyo
5) Svody: Good-Win-Racing RoadsterSport MAX Power MX5 ND 2016 Stainless Steel Manifold 2.0
6) Kované ojnice BBR
7) Portovaná hlava
8) 60mm throttle body z mazdy 6
9) Ostřejší vačky Swiatek + tvrdší pružiny ventilů
10) Tlumiče TEIN Mono sport + EDFC systém (semi-aktivní podvozek)
11) H & R stabilizátory přední a zadní
12) Hardrace motorová vzpěra
13) Přední sada - brzdiče wilwood - 4 pístky
14) Volant Zymexx
15) …a další blbosti jako rychlejší termostat, UT-COMP apod.

Jak šel čas:
Výkon série mě nijak neoslnil. S úpravami jsem začal již jsem v roce 2018 úpravou sání a výfuku + software ECUTEK. Otevření motoru zvýšilo výkon a pomohlo odezvě na přidání plynu, motoru se lépe dýchalo, ale rozhodl jsem se jít dále ;-).
A tak v roce 2019 instalován kompresor Edelbrock a současně posíleno chlazení motoru (lepší vodní chladič + doplněn olejový chladič). Současně instalovány tlumiče TEIN Mono namísto ne zrovna vhodné kombinace Bilsteinů a snížených H&R pružin.
Postupně experimentováno s naladěním mapy prostřednictvím ECUTEKu, nakonec jsem zaparkoval u Majka z XERO LIMIT. Výsledná čísla cca 230HP / 295 Nm a hladký chod motoru.

V roce 2021 jsem pokračoval v dalších hardwarových úpravách u kámoše Rafala ve Varšavě (@mmrspl). Software doladěn opět s XERO LIMIT. Vzhledem k tomu, že oba mají bohaté zkušenosti s ND modifikacemi, byly tyto další kroky velmi efektivní a řešil jsem minimum problémů a dětských nemocí.
Ve Varšavě vyměněny ojnice za BBR (víceméně pouze pro jistotu) a při té příležitosti portována hlava na sací i výfukové straně. Vyměněny standardní vačky za sportovní od Rafala (výrobce fi Swiatek) společně s tvrdšími pružinami ventilů. Napasována nová škrticí klapka o průměru 60 mm z Mazdy 6 a vyměněna standardní řemenice kompresoru 2,75“ za menší 2,625“. Jak jsem psal vše naladěno mapou od XERO LIMIT. Doplněny přední brzdy od Wilwoodu.
Aktuálně má motor cca 255-260 HP / 310 Nm. Krouťák je dostupný od středních otáček a je ho opravdu dost .

U mazdy po úpravách provedených v roce 2021 oceňuji především fantastické zrychlení a potenciál motoru ve středních otáčkách. Díky menší řemenici boostuje navíc rychleji než kompresor se sérioou řemenicí.

Výkon tuningových verzí pro srovnání testuji na číslech zrychlení. Průběžné zrychlení ze 100 km/h na 200 km/h je aktuálně po úpravách 14-15 sec, za chladného počasí se vešla mazda dokonce pod 14 sec. Pro ilustraci u série MX5 ND1 je hodnota cca 22-23 sec. Instalací Edelbrocku bez dalších úprav se mazda dostala na čas 16-17 sec.
Akcelerace v nižších otáčkách je díky kompresoru více než dostačující, takže i při sportovnější jízdě není nutné honit motor k omezovači. Uvidím, co na to řekne časem spojka a převodovka. Zatím drží.

Aktuálně jsem dokončil montáž EDFC systému od TEINu. Dynamická změna tuhosti tlumičů v závislosti na příčném a podélném zrychlení a rychlosti je fantastická. Člověk ocení hlavně v zatáčkách.

Miata forever!
mx5 side2.jpg
Přílohy
dyno Varsava.jpg
dyno s kompresorem vs doplnění sport vaček+2,625" pulley+TB 60mm + porting hlavy
engine piston.jpg
momentka z tuning párty ve Varšavě
engine bonnet.jpg
pohled pod sukni
mx5 front.jpg
z výletu do Alp
mx5 side 3.jpg
z výletu do Alp
Martin_K
 
Příspěvky: 4
Registrován: 17 dub 2013, 13:03

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Winie » 02 lis 2021, 11:22

Krásná!
ITB Miata
LOW Prelude
SLOW Datsun
ToyToyka v procesu

https://www.instagram.com/petroldaddie/
Winie
 
Příspěvky: 3552
Obrázky: 1
Registrován: 19 led 2010, 22:39
Bydliště: Litoměřice

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Cores » 03 lis 2021, 13:18

Slušná úprava, to musí být pěkný svezení. Trochu mě překvapuje, že to zvládá sériová spojka...
CNC 2.0 PRHT Stormy blue
Cores
 
Příspěvky: 233
Registrován: 22 bře 2017, 21:15

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod BigBang » 03 lis 2021, 19:16

Když nejsi hovád + kompresor nemá nesmyslnej kopanec krouťáku jak turbo, tak se nedivím...
BigBang
 
Příspěvky: 210
Registrován: 23 pro 2019, 21:45
Bydliště: Kladno

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Martin_K » 04 lis 2021, 08:11

U spojky očekávám, že časem klekne. S tím se tak nějak musí počítat. Na NDčku spojka kupodivu tak rychle nehoří, alespoň podle zkušeností uživatelů. Občas otestuju například na pětku z nízkých otáček pod plným plynem do kopce a neklouže. Instalací menší řemenice na kompresoru jsem se ale posunul určitě zase trochu blíž jejímu limitu.
Martin_K
 
Příspěvky: 4
Registrován: 17 dub 2013, 13:03

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Daep » 12 pro 2021, 10:00

To je stavba, moc pěkný. Diferak je open? Bilstein tlumiče jsi dával pryč kvůli tomu edfc systému? Co to vlastně dělá? Čte si to povrch a podle toho otevírá a přivírá ventily v tlumiči? Klidně se o tom trochu rozepis, pro mě je to jedna velká neznámá :)
Daep
 
Příspěvky: 96
Registrován: 15 bře 2018, 23:26

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Martin_K » 13 pro 2021, 19:41

Je tam LSD diferenciál (SPORT navi verze).
Co se týče Bilstein tlumičů: na autě byly již při koupi instalovány H&R pružiny (+ ostatní ATH - Hinsberger komponenty). Auto bylo extrémně snížené a hodně tvrdé. Sice poslouchalo jako motokára, ale na úkor jakéhokoliv komfortu. Auto prakticky nepřejelo střední retardér. A navíc na 18“ šlupkách…
Myslím, že tvrdší pružiny a snížení podvozku také posunuly tlumiče z jejich optimálním pracovním zdvihu.
Tein MONO byla volba jako náhrada této pro mě nevhodné kombinace a navíc s možností nastavení tuhosti tlumiče. Na parametrech auta (+200WHP / +250Nm) mnohem lépe fungují než Bilsteiny.
Nastavení tlumiče funguje zřetelně, na výběr bylo 16 stupňů tuhosti (1-16). Nastavení probíhalo ručně otočným “ventilkem” nahoře na tlumiči, kdy naklikáš požadovaný stupeň. Problém byl, že přenastavení tlumičů byla práce na 15 minut s golou v ruce viz přístup k tlumičům :x .
Proto doplněn EDFC systém. Umí to v online režimu nastavit tuhost z EDFC ovládacího panelu umístěného někde v kabině. Při přenastavení a poklidné jízdě je slyšet servo motorky jak nastavují tuhost tlumiče namísto ručního klikání. A umí i další věci:
Tam patří zejména automatická reakce nastavení tlumičů na boční a předo-zadní zrychlení (na základě dat ze zabudovaných gyroskopů) a dále zvyšování tuhosti tlumičů při zvyšující se rychlosti vozu (má to také GPS).
Například: pojedu-li levou zatáčku, tak na základě bočního zrychlení systém přitvrdí pravou stranu, aby auto neutíkalo ze zatáčky ven. Je to teda trochu složitější, protože to například přitvrdí obě strany, ale pravou stranu vice. Vše totiž záleží na referenčních tabulkách, kde jsou zapsány hodnoty nastavení podvozku v závislosti na bočním/předo-zadním zrychlení. Hodnoty v tabulkách je možné navíc zeditovat na vhodnou úroveň pro konkrétní auto.
Zkrátka Semi –aktivní podvozek.
Martin_K
 
Příspěvky: 4
Registrován: 17 dub 2013, 13:03

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Daep » 17 pro 2021, 13:30

Tohle by mě zajímalo jak to funguje v reálu, kort u tohodle basic podvozku. Jasně, používají to automobilky, ale tam je ten vývoj trochu jinde. Tady bych se bál, že to pokaždý udělá trochu něco jiného.. Že pak zmizí nějaká předvídatelnost..?
Tlumiče tein ti fungují lépe než bilsteiny? Nebo pro tebe byl problém jen v těch tvrdých pružinách?
Daep
 
Příspěvky: 96
Registrován: 15 bře 2018, 23:26

Re: Marťas ND1 2.0 SC

Příspěvekod Martin_K » 18 pro 2021, 08:39

Bilsteiny
- nebyly vůbec nastavitelné, což bych u sportovních tlumičů očekával. Podobné jak na motorce, kdo jezdí, tak potvrdí jaký rozdíl je mít nastavitelnou rychlou a pomalou kompresi + rebound + předpětí oproti levným tlumičům jen s nastavením předpětí.
- Bilstein má několik řad a tento typ na mx-5 ND sport rozhodně není žádný top a nefunguje tak dobře jako Tein nebo třeba tlumiče MeisterR ClubRace, které kluci často taky na ND dávají. Navíc u těchto sportovních tlumičů nastavíš jednoduše i světlou výšku vozu.
EDFC gyroskopy jsou velmi citlivé a reakce systému je opravdu rychlá. Systém reaguje okamžitě. Bavíme se o reakčním čase při změně bočního zrychlení určitě pod t < 1 sec. Integrace systému má pro mě smysl pro svižnou jízdu po českém asfaltu. Jednoznačně to napomáhá stabilitě auta v zatáčkách a současně umožňuje manuálně on-line nastavit podvozek dle stavu silnice, což na rozbitých okreskách vs pěkném asfaltu ocením a používám.
Předpokladem je, že při takových úpravách řešíš podvozek trochu komplexněji, to znamená například výměnu stabilizátorů vpředu a vzadu za pevnější; rozdíl v hmotnosti MAZDA duté trubky stabilizátoru a sportovních stabilizátorů je propastný a změna opravdu znatelná.
Klíčové a důležité je, že si hodnoty nastavení tlumičů pro zatáčky, rychlost auta a pod. můžeš zeditovat sám. Já například upravil/zvýšil treshold rychlosti, kdy se automaticky začíná zvyšovat tuhost tlumiče a současně snížil strmost "přitvrzení" resp. tuhosti tlumičů v závislosti na zvyšující se rychlosti.
Martin_K
 
Příspěvky: 4
Registrován: 17 dub 2013, 13:03


Zpět na Krásky členů fora

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 130 návštevníků