Po letech plánů jsem zhmotnil i myšlenku nového autorádia. Inspiroval jsem se zdejším členem "cafe-racer" (díky, pane) a pořídil model Pioneer SPH-DA360DAB i všechny další potřebné součásti (rámeček, adaptér ovládání na volantu, propojovací kabel, držák mobilu i datový kabel). Vše jsem konzultoval s panem Karlovským z
https://www.carmedia.cz, kde jsem následně i nakupoval. Výsledek je parádní - repro Bose jakoby ožily, Android Auto šlape skvěle, displej je přehledný a dobře se ovládá. Konečně jsem také získal tolik důležitý handsfree set, hlasové ovládání je intuitivní a pohodlné. Kombinace DAB a FM rádiového pokrytí je také fajn...
- ...nové autorádio...
Další na řadě byla klimatizace. Několik let jsem pozoroval únik z okruhu - Honza to tentokrát vzal pečlivě a objevil původ problému - díru v trubce pod ventilem plnění. Hliník se neodstěhoval do Humpolce, ale regulérně se rozpadl na prach. Nový díl dorazil až z daleké Belgie přes oficiální autosalon Mazdy v Nových Butovicích - nadvakrát - poprvé se totiž v objednávce jedno číslo přepsali, takže přišla trubka na Mazdu CX-9 - podruhé se již povedlo a klimatizační okruh se podařilo definitivně uzavřít. Že je vše konečně zase 100% ok, ostatně potvrdilo i vakuování v
https://www.pneumalik.cz. Aktuálně je klima naplněna a (konečně) zase plně (a bez úniku) funkční. Navíc se vyměnil i samotný chladič, na kterém se rovněž výrazně podepsal zub času - stačilo do něj trošku rýpnout a rozpadal se na prach.
- ...problém v klimatizačním okruhu objeven a vyřešen...
Po sedmi letech došlo k výměně autobaterie (Yuasa YBX3000 SMF 12V, 45Ah, 400A, YBX3053), kterou jsem pořídil v
https://www.autodily-pema.cz. A rovnou se vyměnily i svíčky (nově Denso Iridium).
Hodně otázek jsem řešil ohledně nových tlumičů a pružin. Nakonec jsme po konzultaci s Muzzym zvolili Bilstein B6 (pro mé výletničení značka ideál) v kombinaci s pružinami Monroe, takže si troufnu tvrdit, že v rámci modernizace jde jednoznačně o progres (oproti standardním tlumičům Mazda v 1,8 sérii). V kombinaci s polyuretanovými silentbloky (Strongflex/Powerflex) je teď podvozek vymazlený, drží a auto krásně táhne tam, kam má. Jasně, mezi miatími závodníky budu pořád za offroadistu, ale na rozdíl od nich nebudu muset přejíždět příčné prahy našikmo... ...každopádně i tak je podvozek tvrdý, s ohledem na má záda tak akorát.
- ...nové tlumiče a pružiny...
A teď k laku. Jelikož vím, jaké peklo je umíchání a nanesení mé skvělé šedivé perleťové metalízy Mephistogrey Metalic, bylo celkem jasné, že Nellina olezlá střecha (plast prostě dostává na rozdíl od kovu od sluníčka a počasí daleko větší záhul) půjde do jiné barvy. Nakonec kluci v lakýrně zvolili černou perleť. Lakovaly se celkem tři díly střechy a obě zrcátka i s nožičkami. Plus Honza odvedl perfektní práci v záchraně třetího brzdového světla, které bylo po těch letech díky vodě uvnitř doslova shnilé - vše rozebral, vyčistil, zalepil a vyměnil všechny ledky, takže je to zase konečně důstojné brzdové světlo, jak má být. Pro zajímavost - za nové třetí brzdové světlo si v Mazdě účtují naprosto nesmyslných cca 15 000 Kč, takže se renovace starého rozhodně vyplatila.
- ...třetí brzdové světlo před renovací...
To, zda se vám nová barevná kombinace líbí, posuďte sami. Mně se zamlouvá moc a už jsem v této souvislosti zaznamenal i řadu dalších kladných ohlasů.
- ...nová barevná kombinace lakování...
Po 200 000 km nastal čas i na výměnu rozvodů. Ty jsou teď kompletně nové - Honza s tím měl hafo práce a vše bylo finalizováno v dílně u Muzzyho, kde se expresně postarali o srovnání předstihu (kolísání otáček při volnoběhu), k jehož rozhození došlo díky nechtěně pootočené řemenici. Tímto bych chtěl klukům v
http://www.bmmotors.cz ještě jednou moc poděkovat za vstřícnost a ochotu při řešení problému. Muzzy, máš skvělé parťáky.
- ...pohled do útrob...
Ve finále odjela Nellča na pár dní na Rakovnicko, kde se o ni postaral jeden pečlivý amatérský detailer. Celá karosérie dostala keramický nano vosk, došlo i k pečlivému vyčištění interiéru, těsnění střechy a (konečně) všech odtokových kanálků, čímž se vyřešil i další problém - srážení vody na víku kapoty vevnitř kufru, díky čemuž jsem měl v zimě neustále vlhký tapecírunk.
- ...lak prokoukl a dostal kvalitní ochranu...
Při cestě z Rakovnicka vyvstal další problém, Honzovi se rozsvítila kontrolka ABS. Původ trablu byl záhy odhalen - čidlo ABS se za ty roky nacucalo vody a jeho plastový kryt pukl. Původně jsme mysleli, že to vyřešíme výměnou, ale po zjištění, že by šlo o dalších pár tisíc, se Honza rozhodl čidlo zachránit - vše rozebral, očistil, znovu složil dohromady, slepil a ke šroubu přidal širokou podložku - kontrolka ABS zhasla a systém opět funguje. Jasně, je to provizorní řešení. Kdyby se světýlko znovu rozsvítilo, už víme, o co jde a na řadu přijde výše zmiňovaná výměna.
EDIT: Jelikož se ABS čidlo během jedné z cest samovolně odpojilo (a následně zase připojilo), rozhodli jsme se definitivně pro výměnu za nové díly.
- ...čidlo ABS, voda udělala svoje.
Ve finále jsem odjel k panu Malíkovi do Hostivice, kde mi v
https://www.pneumalik.cz vedle již zmiňované kontroly a doplnění klimatizace opět dali do pořádku geometrii. Byl jsem u nich už asi počtvrté a jako tradičně odvedli perfektní práci.
Závěrem přidám jednu vtipnou historku a shrnutí celé operace.
Vtipná historka - jistě znáte ty plastové čudlíky, které drží všechny možné plasty vespod auta. Mají tendenci se lámat a pak chybějí. Honza to chtěl dát do pořádku, potřeboval jich asi 35. Poptával v Mazdě. Prý - jo, asi tři máme. A další můžeme objednat - kus za 136 Kč.
Nakonec jsme je sehnali na AliExpressu - kus za cca 6 Kč...
A to shrnutí?
Zatím to ještě není komplet spočítáno, ale zdá se, že tentokrát bude ta investice (včetně práce) v řádu šestimístné částky. Ale stejně - nelituji ani jediné vydané koruny, protože mám svou Nellču rád a plánuji v ní jezdit, dokud se budu cítit za volantem komfortně a stav zad mi do ní umožní se posadit. A to bude, alespoň doufám, ještě mnoho a mnoho let...
Slogan Kofoly "když ji miluješ, není co řešit" prostě sedí.
Přeji všem klubistům krásný miatí rok 2024, spoustu radosti a rohlík od ucha k uchu s každým odjetým kilometrem se střechou dole a větrem ve vlasech!
P. S. Jelikož teď mám auto v cajku, plánuji na příští rok (ve své jubilejní desáté sezoně za volantem MX-5) vedle tradiční technické prohlídky jen pořízení nových letních a zimních pneu. V letních mám celkem jasno - Michelin PS 5. Ale v zimních zatím tápu, rád bych zkusil něco jiného než osvědčené Vredestein Wintrac Xtreme. Na sněhu a solence už roky nejezdím - kdybyste měli nějaký tip na dobrou zimní gumu převážně do suchých podmínek, sem s ním.