Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod PavelS » 14 bře 2010, 10:41

Přesně.. Podle mě na tom není nic dobrýho...
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 3914
Registrován: 18 led 2010, 19:28
Bydliště: Praha

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod riderhenry » 14 bře 2010, 14:57

No a ja mam zase svoje zkusenosti... Navic podlozene clovekem, ktery tomu opravdu rozumi, viz. clanky na oleje.cz. Navic jsem po nakupu vyplachoval motor... Opet zopakuju, 10W40 bude fungovat, ale 5W30/5W40 bude proste mazat za po studenem startu rychleji. Docela zajimave, ze po me "sebevarzedne kure" (kdy jsem menil jak typ oleje, tak viskozitu dvakrat za sebou) motor funguje lip, nez pred tim, a to jak po objektivni strance (spotreba oleje a paliva), tak po subjektivni (zvuk apod.). SIce vim, ze to neni tou "kurou" samotnou ale kvalitnim olejem, nicmene podle nekterych nazoru by mi melo auto minimalne vybuchnout... :)
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod riderhenry » 14 bře 2010, 16:08

tady jeste citace z clanku na oleje.cz:

"...Viskozitní specifikace má většinou tvar např. SAE 15W-40, SAE 5W-40, SAE 0W-30 apod. První číslo udává vlastnosti oleje při nízkých teplotách, tj. čerpatelnost oleje. Čím je toto číslo nižší, např. 5W či 0W, tím bude olej tekutější v zimních mrazech a tím lépe ráno nastartujeme studený motor a rychleji se také olej dostane na všechna potřebná místa. U studeného motoru to v zimě může u oleje SAE 15W-40 trvat třeba i 20 sekund, zatímco u oleje SAE 0W-30 při stejných podmínkách pouze 1 sekundu. Dnes se stále více prosazují motorové oleje s co možná nejnižším zimním číslem. Důvodem je lepší ochrana motoru při studených startech, kdy na kritických místech motoru není ještě dostatečné množství oleje.Čím dříve se motor celý promaže, tím méně trpí a tím se zvyšuje jeho životnost..."

"...Čím nižší je viskozita oleje, tj. čím je olej řidší, tím kladou pohybující se součásti motoru menší odpor a tím je nižší spotřeba paliva. Nižší zimní viskozitní číslo zabezpečí úsporu paliva se studeným motorem a nižší letní číslo pak úsporu paliva při provozní teplotě motoru. Z těchto důvodů lze jen doporučit používání nízkoviskózních olejů, tzv. lehkoběžných, např. SAE 5W-30 s doporučenou výkonovou specifikací. I když jsou tyto oleje dražší, extrémem jsou třeba longlife oleje SAE 0W-30, úspora paliva většinou vše vynahradí. Nevýhodou lehkoběžných olejů je mírně zvýšená hlučnost motoru a možnost vyšší spotřeby oleje. U automobilů s krátkým ročním proběhem (do 10 tis. km) či pro převažující mimoměstský a dálniční provoz je pak ekonomicky účelné volit oleje např SAE 10W-40 nebo 15W-40. Tyto oleje je dobré také zvolit v případě zvýšené spotřeby motorového oleje, kdy pomohou dotěsnit píst ve válci a mohou tak přispět ke snížení spotřeby oleje."

"Doporučený motorový olej
Zde je třeba zdůraznit, že výrobce motoru nedoporučuje určitou viskozitní třídu oleje (např. SAE 10W-40). Tu si musí volit každý uživatel sám podle toho, pro jaký provoz automobil potřebuje (městský provoz, krátké trasy, dlouhé trasy po dálnici apod.), zda chce šetřit palivo (lehkoběžné oleje), či podle toho, jakou má spotřebu oleje (viskóznější oleje pro utěsnění pístu ve válci).
Výrobce nedoporučuje ani to, zda olej má být syntetický či polosyntetický či minerální. To se nikde nedočtete. A už vůbec nelze doporučovat určitého výrobce oleje, to by měl obchodní soud okamžitě práci. Jiná otázka ovšem je, s kým mají smlouvu autorizovaní prodejci automobilů či příslušné autoservisy.
Jediný předepsaný parametr motorového oleje je jeho výkonová specifikace."

toto vsechno napsal pan Ing. Jaroslav Černý, CSc.
Ústav technologie ropy a petrochemie, VŠCHT Praha
jaroslav.cerny@vscht.cz

dovolil bych si ty clanky trochu shrnout:
- jestli je olej mineralni, synteticky nebo jakykoliv jiny nehraje naprosto zadnou roli
- viskozita zalezi predevsim na uzivateli, v manualu je uvedeno vetsinou rozpeti pro dany motor
- cim ridsi olej, tim lepe pro motor, paklize nevykazuje zvysenou spotrebu oleje
- znacka doporucovana vyrobcem neexistuje, zalezi jen na vykonovych specifikacich (v servise vam nalivaji Castrol, protoze s nim maji smlouvu)
- oleje menit mezi sebou nevadi, stejne tak jako je pryc doba, kdy se nedoporucovalo menit mineral za syntetiku kvuli usazeninam z nekvalitnich mineralu. Na dne olejove vany i tech nejmodernejsich motoru jsou usazeniny, kterych postupem doby samozrejme pribyva, zmena znacky nebo viskozity oleje to nijak neovlivni, ostatne i v tech autorizovanych servisech toto pravidlo nedodrzuji. Slo by snad jen doporucit pouzit nejaky prostredek na "vyplachnuti" motoru, ktery by tento problem mohl alespon castecne vyresit...
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod PavelS » 14 bře 2010, 16:37

viskozita je doporučená, proto nejde říct, že čím řidší, tím lepší - ne? ;)

Já v tomhle laborovat nebudu, olej budu používat pořád stejnej a pokud možno ho měnit dřív než pozdějc 8-)
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 3914
Registrován: 18 led 2010, 19:28
Bydliště: Praha

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod riderhenry » 14 bře 2010, 16:42

Vsak jsem taky napsal, ze v manualu je napsano rozpeti, to porad plati. Pro seriovy motor bych hustsi ani ridci olej nevolil. 5W30 je u NB v tom rozpeti uvedeno ;) Vsak te taky nikdo nenuti v tom nijak laborovat, at si kazdy do motoru lije co chce, ja se snazim jen poradit :)
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod PavelS » 14 bře 2010, 17:09

Jasný, já tě nekritizuju že to děláš - jen se k tomu vyjadřuju ;)
Uživatelský avatar
PavelS
 
Příspěvky: 3914
Registrován: 18 led 2010, 19:28
Bydliště: Praha

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod Koby » 14 bře 2010, 18:08

henry, ale tay se nikdo nepře o tom, že 5W-30 je nebo neni lepší než 10W-40 ajiné... Tady se přeme jenom o tom, že neni dobrý střídat oleje. A to je prostě fakt.
Free willy2.0
Koby
 
Příspěvky: 842
Registrován: 22 led 2010, 16:47

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod riderhenry » 14 bře 2010, 20:00

Nejdriv tu byl dotaz ohledne viskozity, proto se k ni vracim. Cim bys tento "nepopiratelny fakt" chtel podlozit? Ja jen ze to je jen dalsi prezitek, ktery uz davno neplati. Stridat viskozity se napriklad doporucuje pri zmene stylu provozu auta, nebo kdyz se objevi trochu zvysena spotreba oleje... Jeste takova jedna technicka: Myslis, ze olej, ktery lejes do auta 10let, je porad stejny a vyrobce nezmenil jeho charakteristiku? Navic je tu porad mozost udelat vyplach a potom zmenit typ oleje, kdyz se toho clovek opravdu boji...

To, ze olej splnuje stejnou vykonovou normu znamena, ze olej obsahoval tolik a tolik "necistot" po laboratorni zkousce (mimo jine). Oleje se stejnou specifikaci maji tedy stejne cistici schopnosti. A zadny moderni olej uz se nechova tak, aby po pouziti oleje s jinymi aditivy (treba splnujicim mnohem vyssi normu) zpusobil zadreni motoru kvuli uvolneni obrovskeho mnozstvi usazenin... To je opet prezitek z doby Skody 120, kde tohle opravdu hrozilo. Znovu zopakuju, je mi vcelku jendo, jaky olej kdo pouziva, zadny olej, splnujici predepsanou normu vyrobcem, nemuze motoru sam o sobe uskodit. Jen se snazim predat dal informace, ktere jsme posbiral za dobu, kdy jsem se o oleje docela zajimal.

K tem ruznym praktickym zkusenostem - kdyz vymenim zarovku a 2km po tom se mi zadre motor, tak muzu rict, ze zarovky Phillips zadiraji motor? Paklize nekdo zmenil typ oleje a po te se mu zadrel motor, neni tam zadna spojitost. Leda by mu toto bylo sdeleno odbornikem, nebo by treba zjistil, ze ma zacpany olejovy filtr od usazenin... Ja jsem vymenil na sve MX-5 s najezdem pres 120 000 km olej vyse zminovanym zpusobem, behem 3 vymen jsme 3krat zmenil viskozitu i znacku, vse ok... Kdyz jsem mel na starosti nekolik mesicu 4 cleny firemni vozovy park, u vsech aut jsme presli na jineho vyrobce a vsechny jsou do ted v napostem poradku... Napriklad v autorizovanem servisu (pro nekoho z vas to treba bude dobrym argumentem :) ) Volvo se nijak nepozastavili, kdyz jsem jim prinesl olej Shell o jine viskozite, na misto Castrolu (schvalne jsem se jich ptal, byl jsem zvedavi, co reknou :D ), po nahlednuti do servisky Toyoty Aygo jsem zjistil, ze auto pri prvni vymene dostalo Castrol, po te Mobil 1 a pak Motul... Ostatne to same i u moji Mazdy. Jen jeden mechanik se pozastavil nad Motulem 300V, protoze nemel na obalu uvedene vykonove specifikace.

Neduverivi necht napisou na mail pana Cerneho. Jestli se pletu, tak snim svoji ledvinu :D
1999 10th AE
Good boys go to heaven, bad boys go everywhere.
Uživatelský avatar
riderhenry
 
Příspěvky: 2034
Registrován: 16 úno 2010, 01:34
Bydliště: Brno

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod seatik » 14 bře 2010, 21:09

Ja myslim kluci,ze pravdu mate oba dva ;)

Co se tyce oleju,vzdy a vsude vznikaji ruzne nazory. Na kazdem znas zalezi,jak se kdo rozhodne a co tam bude lit. Hodne zalezi na stylu jizdy,v jakem prostredi bude pouzivano,v jakem rocnim obdobi atd.

Je to asi neco podobneho,jako kdyz do nas v autoskole hustili za 10 minut 12 drzet volant,ted to zmenili na 3/4 na 3. To same by se to dalo psat se zmenama znacek oleju :)
Mx5 red NA 1.8 16v 96 kw, m-edition prodáno :-(
Subaru BRZ 2.0 WRB MT new
Subaru Forester XT 2.5T 2007
Uživatelský avatar
seatik
 
Příspěvky: 1970
Obrázky: 1
Registrován: 01 bře 2010, 23:35
Bydliště: Přeštice

Re: Mazací plán -kdy měnit olej,jaký,množství atd...

Příspěvekod kubec99 » 13 dub 2010, 23:08

Zasa pridam svoju otazku k tejto diskusii:-) Aka vykonnostna norma je urcena pre NBfl? Vykonnostnou normou je myslene napr. ---MB list 229.1, 505 00--- ???
Aku teda konkretnu normu mam hladat pri vybere vhodneho oleja pre moju mazdu?
Este sa spytam, za posledne cca. 2 mesiace som postrehol ze po nastartovani studeneho motora sa ozyva taky klepot niekde s pod ventiloveho veka. Ale ked zacnu klesat otacky (teda prestane ist motor pri volnobehu na sitic) tak sa ten zvuk strati. Robi to len pri studenom starte. Myslite ze ked dam novy olej po cca 10 000km tak by to mohlo prestat? Osobne v to dufam, lebo nerad by som nieco menil v motore. Je to vazna zavada?
Obrázek
NBfl Sportive r.2001 1.8l, Torsen, 6st. prevodovka, BC Racing 6/5, Buddy Club P1 Racing SF...
Uživatelský avatar
kubec99
 
Příspěvky: 249
Obrázky: 8
Registrován: 09 bře 2010, 01:54
Bydliště: Okres Ilava SLOVENSKO

PředchozíDalší

Zpět na Technika MX-5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 64 návštevníků