Miata: hlavní pocit je: proč jsem ja v.l do toho podvozku nešel už loni nebo ještě lépe předloni
Abych to trochu rozvedl – ovšem na nějaké dalekosáhlé závěry to zatím není, jelikož mám v novém setupu najeto ani ne 100km a to pouze v nejměkčím nastavení, na více zatím nebyl čas. Takže pro úplnost stav před: tlumiče a pružiny oem, zadní původní (120tkm), přední měněné předchozím majitelem před asi 5 lety. Stav po: tlumiče Koni Sport (yellow) s nastavitelnou tuhostí + pružiny oem + vlastní geometrie = už chápu, proč si MX5 zaslouží nešidit podvozek
K tlumičům – není to žádná novinka (vím, že i tady na fóru je někdo má/měl), jsou na trhu nevím jak dlouho, určitě víc než 10 let. Takže je to už skoro „dobová úprava“
Verze pro NA má jednu příjemnou vlastnost – díky 3 drážkám na tlumiči se dá při montáži do jisté míry laborovat s výškou. Miska ve spodní drážce znamená, že auto jde asi 2 – 2,5cm dolů vpředu a 1cm vzadu (prospělo hlavně předním wheelgaps, protože po výměně předních tlumičů /pružin předchozím majitelem auto působilo, že je předek výš, než zadek i když tomu tak nebylo). Jinak k montáži nic moc říct nemohu, jelikož jsem ji sám nedělal (a nebyl ani čas asistovat), ale vše proběhlo celkem hladce (tj. vše, co bylo třeba povolit, šlo povolit a pak zase utáhnout). Spolu s tlumiči se měnily i manžety. Jediné, co je třeba říct – pro Koni Sport je třeba provrtat oem horní uložení na 12mm.
- aktuální setup s koni sport
Rovnou z dílny jsem jel na geometrii, hodnoty viz níže. Vezl jsem si pro jistotu celou sadu excentrů a měnil se pouze jeden (kvůli podložce), jinak byly v pohodě.
První dojmy: první překvápko - v nejměkčím nastavení je podvozek vysloveně pohodlný, krásně žehlí a je o dost pohodlnější než můj houpavý původní (a to zdaleka nebyl úplně po smrti). Zároveň se auto zatáčkách podstatně méně naklání (přijde mi, že skoro vůbec). I na docela velkých nerovnostech v zatáčce je krásně cítit, jak podvozek maká a kola jsou pořád v kontaktu s povrchem, nekoná se žádné uskakování. Zkusil jsem opakovaně průjezdy známých zatáček – mohu laicky říct jediné: jistota, přesnost a subjektivně i rychlost se nedají srovnat s původním. Samozřejmě svůj podíl tady má určitě i nově nastavená a trochu jiná geometrie a taky jsem zvědav, jak se projeví laborování s tuhostí, ale už teď je to pecka. Čekal jsem sice nějakou „value for money“, ale že bude až taková mě příjemně překvapilo. Takže teď je třeba ladit hlavně ten prvek mezi pedály a volantem..
Jinak tady jsou hodnoty geometrie, které jsem si nechával nastavit, finální nastavení více méně odpovídá, až najdu protokol, hodím ho sem.
Přední Levá / Pravá
Sbíhavost +0⁰05´ / +0⁰05´
Odklon -1⁰00´ / -1⁰00´
Záklon +5⁰00´ / +5⁰00´
Zadní Levá / Pravá
Sbíhavost +0⁰05´ / +0⁰05´
Odklon -1⁰30´ / -1⁰30´
Jinak geo jsem si nechal dělat na doporučení kluků z Ostravy u Auto Rubý, už v telefonu se mě ptali, jestli budu chtít vlastní hodnoty, když slyšeli, že jde o MX5
celou dobu jsem mohl být u toho, fakt super přístup, kdo nebyl tak mohu jedině doporučit.