Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod TeeJay » 11 lis 2015, 23:04

To mě o víkendu čeká. V životě jsem to nedělal, ale nebojím se toho, kamarád opět pomůže :)
Nejlepší inspiraci jsem kromě čtení našel v tomhle videu o kotoučích a destičkách a v tomhle o brzdovce.

Postup výměny kotoučů a destiček mi je celkem jasný, takže se zeptám jen na to, co mi jasný tak úplně není.
  • Jak bez special klíče zatlačím píst zpátky, aby nové destičky ve třmenu na nových kotoučích seděly jak mají a kotouč se mezi ně snadno vešel?
  • Měl bych namazat něco dalšího kromě styčné plochy disku s autem?
  • Je třeba ošetřit rez někde jinde než na styčné ploše disku s autem?
  • Je něco zásadního, na co si dát pozor (a třeba mi uniklo)?
Brzdovka se zdá být jednoduchá na výměnu - ve videu zkrátka pipetou vysaje starou brzdovku z plnící nádobky, dolije novou, a pak v pořadí LP PZ PP LZ vždy na vypouštěcí ventil nasadí hadičku, která je ponořená druhým koncem do brzdovky, aby se brzdy nezavzdušnily, pedálem pumpuje, dokud teče stará kalná kapalina, a po každém kole dolije novou brzdovku do plnící nádobky. Video ale není přímo na Miatu, takže...
  • Je postup u Miaty stejný?
  • Dá se takhle brzdovka vyměnit bez zavdušnění? Popř. jak odvzdušnit?
  • Je něco zásadího, na co si dát pozor (a třeba mi uniklo)?
Díky za rady. Kdyby bylo nejhůř, servis je po ruce, ale snad to není žádná rocket science a rád se naučím zase něco dalšího ;)
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod vhml » 12 lis 2015, 11:06

Kapalinu vyšlapávat netřeba. Stačí otevřít odvzdušňováky a vytéká samospádem.
vhml
 
Příspěvky: 1070
Registrován: 28 črc 2015, 12:11
Bydliště: Chodsko

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod cafe-racer » 12 lis 2015, 15:20

Ahoj, nebude se ti to líbit ale na tyhle věci bych dal auto do servisu kde mají na brzdovku odsávačku. Vycucnou veškerou starou brzdovku , a novou naženou do ještě odsátých trubek -> hotovo za pár min a bez odvzdušňování ...

Na destičky si určitě pořiď keramickou pastu a namaž je před montáží (ta strana co je v kontaktu s pístkama). 100% to eliminuje pískání brzd , který vzniká mikrovibracema mezi deskou a pístkem.
NC 2.0 '06 kabriolet
cafe-racer
 
Příspěvky: 841
Obrázky: 1
Registrován: 26 srp 2013, 12:29

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod dopr » 12 lis 2015, 16:30

pistek (staci jen na zadnich brzdach) zatlacis i pomoci sikovek, nebo jinych klesti, kterymi ho chytnes a vytocis do pozadovane polohy ;)
.:. MX-5 NC Expression, 2.0, 118kW/160 HP, L.S.D, 6 gears .:.
:.EX: MX-5 NB, 1.8, 103kW/140 HP, L.S.D, 6 gears, Nardi Torino, Bilstein B8 + Tein S-tech springs:.
Obrázek
Uživatelský avatar
dopr
 
Příspěvky: 3489
Obrázky: 3
Registrován: 14 led 2010, 11:36
Bydliště: Moravský kras

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod Veet » 12 lis 2015, 19:33

Rovnou bych objednal i nové těsnění a pístky do třmenů. Jestli nebyly dělaný, určitě by si repas zasloužily.
Veet
 
Příspěvky: 371
Registrován: 12 zář 2014, 09:48

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod AndrewG » 12 lis 2015, 22:46

zadne sa prave nestlačaju nie ? aspon na NA je ich treba zozadu imbusom ktorým sa nastavuje rucna brzda povolit.... predne sa stlacaju (ako vo videu)
AndrewG
 
Příspěvky: 2284
Registrován: 19 bře 2013, 21:58

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod TeeJay » 12 lis 2015, 22:52

@vhml
Tímhle stylem zavzdušnění nehrozí? Zní to až moc jednoduše :)

@cafe-racer
Já z toho budu mít větší radost, když si to udělám sám, ještě se něco naučím a jako bonus ušetřím. Jo, občas to jsou nervy a taky to je drahocennej čas, ale mám pocit, že mi to za to stojí :)
Pastu určitě keramickou? Tu ještě koupenou nemám a tak mám dilema, jakou vlastně koupit. Někde doporučujou měděnou, jinde zase něco úplně jinýho, někdo to pro změnu nemaže vůbec...

@dopr
Díky, to jsem chtěl slyšet. Kamarád má na to prej taky nějakej fígl. Přední kotouče ani zatím měnit nebudu, jsou v pohodě :)

@Veet
Ty brzdy jsou v cajku, dokonce dobře brzděj, jen kotouče jsou lehce křivý (na což bych sám ani nepřišel, ani při silným brždění to necítím, jen mi to změřili na STK), tak jsem kotouče koupil a k tomu radši přidal i destičky a kapalinu.
Repas třmenů i s lakem na svítivě zelenou bych rád udělal, ale nejdřív příští rok - první přijdou na řadu přední nosníky, pak asi ramena náprav a brzdy.
A protože je to dohromady dost peněz, takže to najednou nevysypu. Nebo bych vysypal a pak neměl za co jezdit. :D a nechci si ani představit, že bych měl před domem tip ťop Mazdičku a neměl na benzín, to by mi jí bylo ještě víc líto, než když má drobný nedostatky, na kterých se v dohledný době zapracuje. A tak stále jezdím a jezdím a furt si to užívám. A děsím se dne, kdy už bude opravdu čas nasadit hardtop... :)
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod bkralik » 13 lis 2015, 00:31

Ad mazivo - my používáme ATE PlastiLube. Je to určené přímo na brzdy (možná že to kamarád k nějakejm dokonce i dostal) a zatím se zdá, že to funguje dobře ;)
1.6 NB (rv. 2000) Twilight blue - Španělka

další šroty:
Mazda RX-8 (rv. 2006, 1.3 wankel, 170 kW) - WinterCar
Alfa Romeo GTV6 (rv. 1980, 3.0 V6, ~ 130 kW) - Červená - Historik hysterik
Uživatelský avatar
bkralik
 
Příspěvky: 126
Registrován: 24 črc 2015, 20:08
Bydliště: Královehradecko

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod TeeJay » 14 lis 2015, 22:38

Ok, pár hodin práce a je to. Díky za rady a nápady... :)

Co se týká zatlačení pístku v zadních třmenech - mám tam velký sportive brzdy, nevím, jestli to není u normálních jinak.
Každopádně celá věda byla v tom, že se zezadu třmenu vyšrouboval šroubek (nějaká čtrnáctka tuším), pod kterým se schovával mechanismus ovládaný imbusem (4mm), se kterým se jen točilo a píst sám zajel.
A protože jak jsem zjistil, tak ten stejný mechanismus zároveň slouží k nastavení ruční brzdy (pokud nechcete, aby nebylo třeba ji zvedak tak moc nahoru, a hlavně aby fungovala), tak když se třmen zase zamontuje, je potřeba imbus zase zpátky utáhnout, dokud to jde relativně lehce, a pak ještě o 1/3 otáčky zase povolit a ruční brzda je perfektně vyladěná. ;)

ATE Plastilube jsem nestihl sehnat, takže přišla na řadu německá měděná pasta za dvě kila, která by měla splnit účel stejně dobře. Namazal jsem styčnou plochu disku s ukotvením, šrouby a plíšky na destičkách - doporučuje to i výrobce destiček, ATE. Tu přední jsem asi mazat nemusel a už vůbec ne po celým povrchu, ale když to normálně rezne, proč nezkusit, co udělá trošku pasty i na plíšku vnější destičky... :)

Brzdovka šla přesně podle videa, sundal jsem gumovou čepičku z odvzdušňovacího šroubu, nasadil na šroubek prstýnek, připravil si půllitrovou láhev s těsnou dírou ve víčku a hadičkou, která přesně sedla na odzvušňovák. Stará kapalina šla ven pumpováním pedálu, nechtěl jsem odvzdušňovák povolovat úplně. Před dolitím kapaliny jsem šroubek útáhl, dokud byl pedál sešlápnutej, aby se dovnitř nedostal vzduch nebo stará brzdovka z lahve. Byli jsme na to dva, takže to šlo rychle. Brzdovku jsem stále doléval novou a pumpoval s každým třmenem tak dlouho, dokud nevytékala čistá (nová) brzdovka. A k mému překvapení mi litr stačil, takže mám připravené zásoby zase na příště... :)

Obrázek
Uživatelský avatar
TeeJay
 
Příspěvky: 1679
Obrázky: 0
Registrován: 17 dub 2015, 23:44
Bydliště: Hradec Králové

Re: Rady: Výměna zadních brzdových kotoučů, destiček a kapaliny

Příspěvekod RON » 16 lis 2015, 22:49

Může mi někdo detailněji popsat nastavení ruční brzdy? Já mám komplet zadek nový (desky, kotouče, prachovky,...), na jedné straně dokonce nový třmen, ale ručka stejně neručkuje - lanovody volné, všechno běhá, jak má, ale ručka nebrzdí, jak by měla :( Když ji přitáhnu na lanovodech, tak se po pás zatažení ručky "hryzne" a po chvíli se začíná hřát kotouč. Mám NB, nejspíše malé brzdy (je to 1,6).
Mazda 323F BA, 1,5 16V, rv.1997
Mazda MX-5 NB, 1,6 16V, rv.1999
RON
 
Příspěvky: 124
Registrován: 04 bře 2015, 12:16
Bydliště: Borovany, okr. České Budějovice

Další

Zpět na Technika MX-5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 156 návštevníků

cron