Ahoj,
když už jsem si pořídil tenhle zázračný stroj, tak bych se tady taky měl asi lehce představit
Jmenuju se bkralik, žiju převážně na Královehradecku a o auta jsem se nikdy moc nezajímal. Od osmnácti jsem jezdil v rodinné Fabii 1.2 HTP zvané "křeček" a Roomsteru 1.6 MPi zvaném "lednička", ale nic víc, rozhodně jsem nikdy neměl nad postelí plakát nějakého nabouchaného sporťáku. Jenže pak si kamarád pořídil starou Alfu Romeo 164 (3.0 V6 QV, 145 kW), kterou potřeboval někde uskladnit a zprovoznit. Slovo dalo slovo, a QVčko se nastěhovalo k nám na chalupu do dílny (kde předtím stála jenom nepojízdná babetta). A my se o víkendech jali prozkoumávat jak funguje motor, co to vlastně je vstřikovač, váha vzduchu nebo ventilová vůle.
No a když mě takhle kamarádi nakazili autama (Alfa došla až k výměně karoserie, která ještě stále probíhá, ale měnili jsme i převodovku v Hondě, opravovali jinou bouranou Alfu...), začal jsem po čase pociťovat, že bych si měl pořídit i nějaký vlastní benzínový nesmysl. Nejdřív padlo oko na Citroen Saxo VTS 16V, jenže ten se v rozumném stavu za rozumné prachy sehnat snad nedá, tak jsem hledal dál, až si kamarád na jaře 2015 pořídil žlutou Mazdu RX-8. Když jsem jí viděl, tak jsem si řekl, proč vlastně ne Mazda? Malý točivý motory uměj, zábavný auta to jsou. A tak jsem začal hledat MX-5ku.
Po nastudování "co to vlastně MX-5ka je" bylo první zadání NB 1.8. Kdo by nechtěl LSD a víc výkonu, navíc NB vypadá "moderněji" a nemá mrkačky. A co čert nechtěl, v Mostě se zrovna objevila na fotkách pěkná 1.8 z Německa. Po příjezdu nás ale čekaly smíšené pocity - auto jízdně bomba, oproti rodinným povozům z produkce škodovky naprosto neskutečný, ale prahy a lemy komplet na vyvářku, střecha hrozně popraskaná. Takže nic, hledalo se dál. Podobnej fail jsem shlídnul ještě jeden (sice asi 30-40kkč, ale prorezlá díra i v podlaze), až jsem usoudil, že musím rozšířit pole hledání i na 1.6ky. A tam se už poštěstilo - chlápek kousek od Prahy prodával pěknou 1.6ku, s novou střechu a minimem rzi. Motor šel pěkně, auto vypadalo pěkně a tak se stalo, že jsem si koupil MX-5ku
Jaká byla její historie, než se k mě dostala?Vyrobená byla v roce 2000, přihlášená v roce 2001 ve Španělsku, někde nad Barcelonou. Tam jezdila dlouho (najela asi 130 tisíc), ale pak byla prodána a koupil ji předchozí majitel. Ten jí dovezl v lednu 2015, ale moc s ní nenajel, protože v červnu 2015 jsem ji od něj koupil já.
Co to je vlastně zač?Uplně obyčejná NB 1.6, rv. 2000, najeto asi 130000. Má klimatizaci, novou vinylovou střechu se skleněným oknem. Zrezlá je minimálně, zatím snad jenom povrchově na koncích lemů.
Co jsem s ní udělal já?- Obligátní výměna kapalin (převodový olej, diff olej, motorový olej, chladivo, spojková kapalina)
- Vystříhání starého nefunkčního španělského alarmu
- Výměna spojky - Co mi předchozí majitel napůl zatajil byl fakt, že spojka bude brzo chtít vyměnit. A opravdu, po pár stech kilometrech se v kopci začal dostavovat variátor (prokluzování). Takže jsme se dali do práce a Mazda dostala spojku Luk s přítlačákem Exedy, nový spojkový válec a gufero na klice.
- Výměna rozvodů - Protože od původního majitele ve Španělsku nebyla k dispozici žádná dokumentace, rozhodli jsme že vyměníme rozvody. Přeci jenom to je celkem točivý motor a nerad bych aby se to někde rozlítlo. Vyměnili jsme rovnou i vodní pumpu, když stojí pakatel.
- Doplnění chybějících blbinek z ILu - byla vyměněna rozbitá lampička osvětlení SPZky a nasazeny nové koberečky, tyhle drobné změny s autem stejně udělají nejvíc
- Koupě nových pneumatik - po zkušenosti z autíčkář-trackdaye na okruhu v Mýtě (kde allseazony od původního majitele selhaly na plné čáře) jsem se rozhodl pro Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 na obyč NB 15" discích. Ty si nemůžu vynachválit, na trackdayi v Mostě chodily parádně... P.S. - když na konci října kupujete a přezouváte na skoro-semi-slicky, taky se na vás koukaj tak divně?
Co plánuju do budoucna?Rád bych Miatu lehce zesportovnil, ale snažím se to brát s rozumem, přeci jenom to je víkendovka a ne okruhová mašina. Takže v plánu jsou asi tlumiče Bilstein B6, desky Hawk HP+ (a možná kotouče EBC TurboGroove) a coolant reroute kit.